Lepszą ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami i nadużyciami związanymi między innymi z SMS-ami premium ma zapewnić nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego, którą podpisał prezydent Andrzej Duda.
Jeden z celów przygotowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji nowelizacji to kompleksowa ochrona konsumentów na rynku telekomunikacyjnym i wyposażenie prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w dodatkowe, skuteczne narzędzia. Ustawa ma też usprawnić system ostrzegania o możliwych zagrożeniach, takich jak na przykład możliwe klęski żywiołowe.
Blokada płatnych SMS-ów
Zmiany dotyczą usług tak zwanych Premium Rate, czyli drogich, dodatkowo płatnych SMS-ów. Ustawa wprowadza tu dodatkowe progi kwotowe i możliwość całkowitej blokady tego rodzaju usług. Obecnie abonent może, ale nie musi określać, czy chce korzystać z usługi SMS-ów o podwyższonej opłacie. A jeśli chce - do jakiej kwoty. W efekcie, jak mówili w toku prac przedstawiciele resortu cyfryzacji, jest to furtka do nadużyć dla nieuczciwych firm. Tymczasem, zgodnie z ustawą, jeśli abonent nie określi żadnego progu - progiem domyślnym będzie 35 zł. Przekroczenie progu będzie wywoływać konieczność poinformowania abonenta o tym fakcie i automatyczną blokadę połączeń na numery premium. Obecnie blokada jest uruchamiana dopiero na żądanie abonenta. Ustawa wprowadza także "całkowity zakaz usług Premium Rate niewpisanych do rejestru usług, prowadzonego przez prezesa UKE". Podmiot prowadzący dodatkowe świadczenie będzie musiał też podać więcej informacji o sobie i umożliwić abonentowi efektywny kontakt. Ponadto abonent będzie musiał wyrazić zgodę na świadczenie usług bezpośrednio przed rozpoczęciem świadczenia, co zwiększy świadomość abonentów co do charakteru zamawianej usługi - na przykład cyklicznej, powtarzalnej usługi SMS premium.
Kary dla firm
Prezes UKE będzie mógł w drodze decyzji nakazać firmie telekomunikacyjnej zablokowanie dostępu do numeru lub pobierania opłat za usługi premium, zaprzestanie świadczenia usługi, a usługodawcy (a przykład portalowi społecznościowemu) - usunięcie informacji promocyjnych lub reklamowych usług premium.
Wprowadzone będą też kary za niewykonanie obowiązku blokowania usług o podwyższonej opłacie niewpisanych do rejestru. Większość artykułów ustawy ma wejść w życie po pół roku od dnia ogłoszenia.
Zmiany w ochronie danych
Prezydent Duda we wtorek podpisał także ustawę o ochronie danych osobowych.
Nowe przepisy dostosowują polskie prawo do przyjętego w maju 2016 roku przez Unię Europejską ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO). RODO ma zharmonizować przepisy o ochronie danych osobowych w Unii. Zacznie obowiązywać w UE 25 maja 2018 roku. Ustawa ma zapewnić skuteczne stosowanie RODO w Polsce.
Autor: mb / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock