Liczba klientów centrów handlowych we wrześniu 2020 roku była niższa o 20 procent niż we wrześniu 2019 – wynika z raportu firmy CBRE. Spadek odwiedzin przekłada się także na mniejsze obroty.
Jak przyznała szefowa sektora handlowego w CBRE Magdalena Frątczak, epidemia "uderzyła w centra handlowe", które w początkowej fazie trwania obostrzeń, były zamknięte. - Klienci mogli wybrać się na zakupy spożywcze, do apteki czy drogerii, ale reszta sklepów i usług była niedostępna. To oczywiście ma swoje przełożenie na wyniki, które jeszcze rok temu były bardzo dobre - zauważyła.
- Z naszego raportu wynika, że w 2019 roku takie kategorie jak rozrywka, moda, kawiarnie i restauracje oraz wyposażenie domu notowały systematyczne wzrosty obrotów. Natomiast poziom pustostanów utrzymywał się na dość stabilnym poziomie ok. 4 proc. Co prawda aktualnie nie widzimy drastycznych zmian liczby pustych lokali, ale do końca roku jeszcze może się to zmienić - dodała.
CBRE przeanalizowało 13 centrów handlowych o sumarycznej powierzchni ok. 460 tys. m kw., zlokalizowanych w miastach regionalnych. Z raportu wynika, że w 2019 roku dominującą kategorią najemców w centrach handlowych była moda, która zajmowała 35 proc. powierzchni obiektów.
Eksperci CBRE wskazują, że w tym roku struktura najemców w podziale na branże się nie zmieni. Obecnie odnotowano nieznaczny wzrost poziomu pustostanów. Pod koniec 2019 roku wynosił on średnio 4,1 proc. dla 8 największych aglomeracji Polski, a w sierpniu tego roku wzrósł do 4,8 proc.
Możliwa presja na obniżkę czynszów
Według CBRE można zakładać, że w przypadku pogorszenia się koniunktury gospodarczej, a w konsekwencji utrzymujących się niższych obrotów najemców i wzrostu poziomu wakatów w obiektach handlowych, w najbliższych kwartałach może wystąpić presja na obniżkę stawek czynszowych.
Zgodnie z raportem średnie obroty w centrach handlowych w 2019 roku zwiększyły się o 3,5 proc. w stosunku do roku 2018. Istotną dynamikę wzrostu sprzedaży odnotowały restauracje i kawiarnie. Inne wzrostowe kategorie to moda, wyposażenie domu i meble oraz rozrywka.
Z analiz CBRE wynika, że po wzrostach obrotów rok do roku w miesiącach styczeń-luty 2020, wolumeny obrotów znacząco spadły w marcu oraz kwietniu w konsekwencji ograniczenia działalności obiektów handlowych. Po ponownym otwarciu, średnie obroty w maju wyniosły 60-65 proc. wartości odnotowanych w analogicznym miesiącu poprzedniego roku, a następnie wzrosły do 75-80 proc. na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2020. Według analityków CBRE w kolejnych miesiącach przewidywany jest dalszy stopniowy wzrost poziomu obrotów.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock