Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny nałożył karę w wysokości ponad 160 milionów złotych na Jeronimo Martins Polska. Zdaniem UOKiK "spółka wprowadzała konsumentów w błąd" w sprawie warunków akcji "Tarcza Biedronki antyinflacyjna". Przedstawiciele sieci w odpowiedzi na pytania TVN24 Biznes zapowiadają, że są "zdeterminowani do obrony swoich racji przed niezawisłym sądem".
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzję w sprawie Jeronimo Martins Polska. Zdaniem urzędu spółka wprowadzała konsumentów w błąd odnośnie warunków, korzyści i dostępności regulaminu akcji "Tarcza Biedronki antyinflacyjna". UOKiK nałożył ponad 160 mln zł kary.
UOKiK przypomniał, że akcja "Tarcza Biedronki antyinflacyjna" była prowadzona w sklepach sieci od kwietnia do czerwca 2022 r.
"Była ona reklamowana na dużą skalę hasłem 'Jeśli na naszej liście 150 najczęściej kupowanych produktów znajdziecie produkt w niższej cenie regularnej w innym sklepie, zwrócimy wam różnicę'. Miała stanowić odpowiedź przedsiębiorcy na wzrost wskaźnika inflacji" - podał Urząd.
UOKiK: naruszenie interesów konsumentów
Zdaniem UOKiK przekazy reklamowe były tak sformułowane, aby przyciągnąć uwagę konsumentów, którym zależy na niskich cenach produktów, oraz wytworzyć u nich przeświadczenie, że oferowane produkty są najtańsze na rynku.
"Po przeprowadzonym postępowaniu Prezes UOKiK wydał decyzję stwierdzającą naruszenie przez Jeronimo Martins Polska zbiorowych interesów konsumentów" - poinformował Urząd.
Decyzja jest nieprawomocna.
Kara od UOKiK dla Biedronki. Jest odpowiedź sieci
Poprosiliśmy Biedronkę o komentarz w tej sprawie i otrzymaliśmy następującą odpowiedź, którą przedstawiamy poniżej w całości:
"Tarcza Biedronki Antyinflacyjna to wyjątkowa i prekursorska na polskim rynku akcja, która pomogła chronić miliony polskich rodzin przez skutkami rosnącej inflacji. Ubolewamy, że urzędy państwowe, zamiast wspierać przedsiębiorców i miliony polskich rodzin w walce z inflacją, wikłają się w długotrwałe spory prawne, bezprecedensowo kwestionując zasady komunikacji z klientami dotychczas powszechnie przyjęte i niekwestionowane. Jesteśmy zdeterminowani do obrony swoich racji przed niezawisłym sądem. Podkreślamy, że w czasie 79 dni trwania akcji, ceny ponad 200 produktów oferowanych w jej ramach w sklepach sieci Biedronka nie wzrosły. Tym samym zrealizowaliśmy publiczne zobowiązanie do niepodnoszenia cen w okresie, kiedy wskaźnik cen i usług konsumpcyjnych (inflacja CPI) wzrósł z poziomu 7,7 proc. w kwietniu do 15,5 proc. w czerwcu 2022 r." - przekazało nam biuro prasowe sieci Biedronka.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock