Unia Europejska dofinansuje kwotę 3 mld zł budowę prawie 100 km dróg ekspresowych - poinformowało w komunikacie we wtorek Ministerstwo Rozwoju. Na wszystkich odcinkach tych tras trwają już prace, które powinny się zakończyć w 2017 i 2018 r.
Umowy na dofinansowanie nowych odcinków dróg ekspresowych S7, S8 i S19 podpisali we wtorek przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych, oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wartość wszystkich czterech inwestycji przekracza 5,7 mld zł, a dofinansowanie unijne wynosi 3 mld zł.
Dofinansowanie UE
- Po podpisaniu dzisiejszych umów dofinansowanie UE dla wszystkich projektów w programie wyniesie 26 mld zł, czyli prawie jedną czwartą dostępnych środków. Oznacza to, że zakładany w rządowym planie przyspieszenia i zwiększenia efektywności wdrażania funduszy europejskich cel kontraktacji na koniec 2016 r. - 16,5 mld zł - zostanie zrealizowany ze znaczną nadwyżką – powiedział wiceminister rozwoju Witold Słowik. Środki z UE zostaną przeznaczone na budowę drogi ekspresowej S7 Gdańsk - Elbląg, odcinek Koszwały – Elbląg. Nowy 40-km fragment drogi będzie przebiegał przez województwa pomorskie i warmińsko-mazurskie. W ramach inwestycji mają powstać dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Inwestycja obejmie również budowę czterech węzłów drogowych: Cedry Małe, Dworek, Żuławy Wschód i Elbląg Zachód. Droga ekspresowa S7 na odcinku Gdańsk – Elbląg jest fragmentem międzynarodowej drogi E77 łączącej Rosję z Węgrami. Koszt całkowity inwestycji to 3,75 mld zł, a dofinansowanie UE wyniosło 2 mld zł. Droga ma być oddana do ruchu w drugiej połowie 2018 r.
Milionowe inwestycje
Dofinansowana będzie także budowa drogi ekspresowej S7 Olsztynek - Płońsk, odcinek Nidzica – Napierki. W ramach tej inwestycji powstać ma dwujezdniowa (każda jezdnia po dwa pasy ruchu) droga ekspresowa o długości nieco ponad 22 km oraz cztery węzły drogowe. Nowy odcinek S7 będzie przebiegać przez województwa: warmińsko – mazurskie i mazowieckie. Koszt całkowity budowy to 620,3 mln zł, a dofinansowanie UE - 296,2 mln zł. Droga ma być oddana do ruchu w pierwszej połowie 2017 r. Unijne pieniądze wesprą także budowę drogi ekspresowej S8 Wyszków – Białystok, odcinek granica województw mazowieckiego i podlaskiego – Zambrów. Inwestycja zakłada rozbudowę odcinka drogi krajowej nr 8 o długości prawie 15 km do parametrów drogi ekspresowej. Powstać mają dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. To fragment międzynarodowej drogi E67 z Helsinek do Pragi. Koszt całkowity wynosi 540,9 mln zł, a dofinansowanie UE - 295,6 mln zł. Droga do ruchu ma być oddana w drugiej połowie 2017 r.
Drogi ekspresowe
Z kolei budowa drogi ekspresowej S19 Lublin - Rzeszów, odcinek węzeł Sokołów Małopolski Północ (bez węzła) – Stobierna i odcinek węzeł Świlcza - węzeł Rzeszów Południe otrzymała z UE 412,8 mln zł, a koszt całkowity budowy to 848,4 mln zł. Inwestycja obejmuje m.in. budowę niemal 19-km odcinka drogi Via Carpatia (planowana międzynarodowa trasa Kłajpeda – Saloniki) w ciągu S19 oraz dwóch węzłów drogowych: Sokołów Małopolski i Rzeszów Południe. Odcinek węzeł Świlcza – węzeł Rzeszów Południe stanowi część planowanej obwodnicy Rzeszowa, która będzie obsługiwała ruch tranzytowy wschód – zachód i znaczną część ruchu północ – południe. Połączy też dwie trasy międzynarodowe: E40 (łączy Francję z Kazachstanem) i E371 (łączy Radom z Preszowem). Termin oddania do ruchu to druga połowa 2017 r.
Zobacz: Politycy PO rekomendują ministrowi Adamczykowi zapoznanie się z raportem PwC "Budowa dróg w Polsce. Fakty i mity, doświadczenia i perspektywy"(Film z 12.05.2016)
Autor: ag//ms / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock