Koncern motoryzacyjny Daimler poinformował, że jeszcze w tym roku chce rozpocząć na niemieckich autostradach próbne jazdy samoprowadzącej się ciężarówki. Testy tej technologii, która ma odciążyć kierowców na długich i męczących trasach trwają od maja na drogach amerykańskiego stanu Nevada.
Daimler czeka obecnie na specjalny certyfikat pozwalający na testy w Niemczech. Ma go otrzymać w ciągu kilku najbliższych tygodni. Koncern chce do końca roku odbyć próbne jazdy na publicznych drogach w Niemczech. Wcześniej chce testować pojazd w pobliżu Stuttgartu, na zamkniętych terenach należących do firmy.
Jak w samolocie
Chociaż samochodami steruje komputer, to w kabinie cały czas obecny jest człowiek nadzorujący sytuację. Może on w razie potrzeby w każdej chwili przejąć kontrolę nad pojazdem. Technologie stosowane w ciężarówkach Daimlera można porównać do tego jak działa funkcja autopilota w samolotach. Autonomiczne pojazdy koncernu z Badenii-Wirtembergii, aby utrzymać się na swoim pasie ruchu i omijać ewentualne przeszkody, wykorzystują kombinację radarów, laserów i system kamer.
System komputerowy może kontrolować podczas jazdy przyspieszanie, hamowanie oraz układ kierowniczy. Jest również w stanie zatrzymać pojazd w sytuacji awaryjnej.
Zdaniem Alana Stevensa, eksperta ds. transportu w Zakładzie Inżynierii i technologii (IRT), rozwój technologii w kierunku samoprowadzących się pojazdów to "właściwy kierunek", ale jest jeszcze wiele do zrobienia. - Ten system musi być 10 lub 100 razy lepszy od człowieka, zanim społeczeństwo w pełni go zaakceptuje - tłumaczy.
Autor: tol / Źródło: BBC
Źródło zdjęcia głównego: Daimler