Mimo afery spalinowej, Volkswagen ma się dobrze. Jak wynika bowiem z raportu przygotowanego IBRM SAMAR, w grudniu niemiecki koncern okazał się liderem, jeśli chodzi o liczbę zarejestrowanych w ciągu miesiąca nowych aut osobowych w Polsce. Tuż za plecami Volkswagena znalazła się Skoda oraz Toyota.
W grudniu zarejestrowano 4514 aut marki Volkswagen, co w porównaniu do analogicznego okresu przed rokiem stanowi przyrost o 42,63 proc. Drugie miejsce zajęła Skoda, której zarejestrowano 4353 aut - przyrost 42,63 proc. Na ostatnim miejscu podium znalazła się Toyota. W grudniu 2015 roku klienci zarejestrowali 4329 aut japońskiego producenta, co stanowi przyrost o 29,46 proc. w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku.
Przyczyny
Zdaniem Dariusza Balcerzyka z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wrześniowa afera spalinowa, "ani nie zaszkodziła Volkswagenowi, ani też nie pomogła na polskim rynku". Dzieje się tak z dwóch powodów.
- Większość tego rynku stanowią zakupy firmowe, które są dokonywane z wyprzedzeniem, często kilkumiesięcznym. Nawet jeśli taka afera wybuchła we wrześniu, to stosowne umowy w dużej części już zostały podpisane - tłumaczy w rozmowie z tvn24bis.pl Balcerzyk.
W grudniu 2015 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 34 proc. Udział firm osiągnaął poziom 66 proc., którzy kupili ponad 24,5 tys. aut.
Ponadto, wpływ ma ogromna liczba aut używanych na polskim rynku. - Przy tym imporcie samochodów używanych wśród których Volkswagen jest na czele, nie spodziewałbym się znaczącego zmniejszenia popytu na Volkswageny teraz, czy w najbliższych miesiącach - dodaje ekspert.
Afera spalinowa
Żadnych wątpliwości nie ma tymczasem ekspert motoryzacyjny Waldemar Florkowski. Jego zdaniem pokłosiem afery dotyczącej Volkswagena była właśnie zwiększona jesienią sprzedaż samochodów tej marki Polsce.
- Jeżeli rozmawiam z dilerami tej marki to mówią wprost, że sam początek, wybuch tej afery spowodował faktycznie pustki w salonie, ale październik to był naprawdę miesiąc rewelacyjnej sprzedaży, więc nikt głośno tego nie powie, ale ta afera naprawdę im się przysłużyła - ocenił na początku stycznia ekspert motoryzacyjny.
Przypomnijmy, że na początku września ub.r. Volkswagen przyznał się do postawionych mu przez amerykańską federalną Agencję Ochrony Środowiska (EPA) zarzutów, że w swych samochodach z silnikami Diesla instalował zabezpieczenia przed nadmierną emisją tlenków azotu podczas testów. Ujawnienie tego faktu wywołało najpoważniejszy na przestrzeni ostatnich lat skandal w globalnej branży motoryzacyjnej. Oprogramowanie wyłączało system neutralizacji tlenków azotu podczas normalnej eksploatacji samochodu i włączało go w razie rozpoznania, że silnik poddawany jest testom.
Cały rok dla Skody
Biorąc pod uwagę cały 2015 rok Volkswagen znalazł się na drugim miejscu. Tytuł lidera rynku zachowała Skoda. W 2015 roku klienci kupili i zarejestrowali 44 524 auta tej marki, o 2,82 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Skody w rynku wyniósł 12,63 proc.Na pozycji wicelidera znalazł się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 35 696 sztuk, o 14,10 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku. Udział marki wyniósł 10,13 proc.Na trzecim miejscu zaklasyfikowała się Toyota. W 2015 roku klienci japońskiego producenta zarejestrowali 35 653 samochodów, o 15,94 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 10,11 proc.Najczęściej kupowanym modelem w 2015 roku była Skoda Octavia (14 193 szt.), za którą uplasowała się Skoda Fabia (12 073 szt.) oraz VW Golf (11 628 szt.), a następnie Opel Astra (10 641 szt.). Pierwszą piątkę zamyka Toyota Auris (9 710 szt.).Wzrost sprzedażyAnaliza IBRM SAMAR przygotowana na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, wskazuje, że w grudniu 2015 roku zarejestrowano w Polsce 37 190 samochodów osobowych, o 25,78 proc. (+7 622 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 23,36 proc. (+7 042 szt.) więcej niż w listopadzie 2015 roku.Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży. W sumie, według IBRM SAMAR, w 2015 roku zarejestrowano w Polsce 352 518 samochodów osobowych, o 8,09 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku (+26 389 szt.).Na czym polegała manipulacja Volkswagena?
Autor: mb//km / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Pavel L Photo and Video / Shutterstock.com