Układ i wielkość mieszkania, wiek posiadanego samochodu czy zakup leków na alergię - to tylko niektóre fakty z życia użytkowników Facebooka, Instagrama czy Messengera przechowywane na serwerach. I sprzedawane za spore pieniądze. Lista cennych informacji zbieranych przez Marka Zuckerberga i jego drużynę została opublikowana przez "Washington Post" i obejmuje niemal 100 pozycji. Sprawdź, jak wygląda twój profil w oczach Facebooka.
Na całym świecie z Facebooka, czyli najpopularniejszego z mediów społecznościowych, korzysta około 1,65 mld osób. To oznacza, że co czwarty człowiek na Ziemi ma tu swoje konto.
Beztrosko scrollując i lajkując posty znajomych, sprzedajemy za bezcen ogrom informacji o sobie. I często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele Facebook o nas wie. Śledząc aktywność użytkowników, gromadzi dane, stając się coraz większą kopalnią wiedzy o milionach osób. Cennej wiedzy.
Facebook wykorzystuje różnego rodzaju algorytmy, które cały czas skanują profile użytkowników i na tej podstawie dostarczają danych na nasz temat.
Zero prywatności
Zbierane informacje są przekazywane reklamodawcom, jednak firmy nie gromadzą wszystkich danych - tylko te, które mogą pomóc im w przekazaniu odpowiedniej treści dla danego użytkownika, a co za tym idzie, sprzedać produkt czy usługę.
Nie tylko klikanie przycisku "lubię to" na stronach WWW zdradza preferencje użytkowników (także wtedy, gdy pozostają oni offline).
Jak tłumaczy Piotr Kupczyk z Kaspersky Lab Polska, wszystkie informacje są zbierane kilkoma drogami. Część publikujemy sami, część wynika z wyszukiwanych w przeglądarkach internetowych haseł, do których dopasowywane są reklamy (pliki cookies).
- Część informacji jest wymieniana między firmami, niektóre z nich sprzedają dane do celów marketingowych - tłumaczy ekspert.
Krok po kroku
Facebook współpracuje z takimi gigantami jak Experian, Acxiom, Epsilon, czyli firmami, które wyspecjalizowały się w zbieraniu różnego rodzaju danych. Przez lata budują profile osób, na podstawie informacji z sieci, a także z rejestrów państwowych, publicznych, prywatnych źródeł komercyjnych, programów lojalnościowych czy subskrypcji. W ten sposób powstaje obraz konkretnego konsumenta - najbardziej dokładny, jaki można stworzyć.
Administratorzy Facebooka sami tłumaczą, w jaki sposób reklamodawcy docierają do odbiorców, wyświetlając reklamy na Facebooku, Instagramie i serwisach partnerskich. Treści, które mogą zainteresować użytkownika, dobierane są na podstawie jego wirtualnej aktywności.
Na tej podstawie Facebook określa, jakie jest nasze hobby, styl życia, podróże, które odbyliśmy lub w które chcielibyśmy się udać. W zakładce: www.facebook.com/ads/preferences możemy sprawdzić, jak wygląda nasz profil w oczach Facebooka.
Długa lista
"Washington Post" opublikował listę informacji, przechowywanych na serwerach Facebooka, dotyczących posiadaczy profilu:
1. Miejsce zamieszkania 2. Wiek 3. Pokolenie 4. Płeć 5. Język 6. Wykształcenie 7. Kierunek wykształcenia 8. Szkoła 9. Pochodzenie 10. Przychód i dochód netto 11. Rodzaj zamieszkiwanej nieruchomości 12. Wartość nieruchomości 13. Wielkość nieruchomości 14. Liczba metrów kwadratowych posiadłości 15. Rok budowy nieruchomości 16. Układ pomieszczeń To tylko początek długiej listy informacji, które często są przekazywane dalej - do reklamodawców. Facebook wie sporo o naszej sytuacji rodzinnej:
17. Obchodzone w ciągu 30 dni rocznice 18. Życie z dala od rodziny 19. Posiadanie znajomych, którzy będą obchodzić rocznicę, urodziny czy zamierzają się pobrać 20. Związek na odległość 21. Nowo zawarty związek 22. Nowa praca 23. Planowany ślub 24. Zawarty ślub 25. Niedawna przeprowadzka 26. Obchodzone urodziny 27. Rodzice 28. Oczekiwane dziecko 29. Styl życia matek 30. Zaangażowanie w politykę 31. Podział na konserwatystów i liberałów (w przypadku użytkowników z USA) 32. Status związku
Facebook gromadzi także informacje na temat zatrudnienia i... środków transportu:
33. Pracodawca 34. Branża 35. Stanowisko 36. Rodzaj biura 37. Zainteresowania 38. Posiadane motocykle 39. Planowane kupno samochodu 40. Kupno części samochodowej 41. Zapotrzebowanie na usługi samochodowych 42. Rodzaj i marka posiadanego samochodu 43. Rok produkcji samochodu 44. Wiek samochodu 45. Możliwy wydatek na zakup następnego samochodu 46. Planowane miejsce zakupu samochodu 47. Liczba pracowników w firmie 48. Prowadzenie swojej małej firmy 49. Obecność w zarządach spółek
To jednak nie wystarczy, bowiem lista jest dwukrotnie dłuższa. Facebook zbiera także takie informacje jak:
50. Wspieranie akcji charytatywnych 51. System operacyjny komputera 52. Posiadanie konsoli do gier 53. Tworzenie wydarzeń na Facebooku 54. Korzystanie z Płatności Facebooka 55. Zainteresowanie grami planszowymi 56. Korzystanie z Płatności Facebooka ponad przeciętnie 57. Administrowanie stronami na Facebooku 58. Publikacja zdjęcia na Facebooka 59. Przeglądarka stron www 60. Korzystanie z poczty e-mail 61. Zainteresowanie nowymi technologiami 62. Praca za granicą jako specjalista 63. Praca w instytucjach finansowych 64. Podejmowane inwestycje i ich rodzaj 65. Liczba linii kredytowych
To nadal nie wszystko: 66. Liczba kart kredytowych 67. Rodzaj kart kredytowych 68. Karty debetowe 69. Zadłużenie na karcie kredytowej 70. Słuchanie radia 71. Ulubione programy telewizyjne 72. Posiadane telefony komórkowe i ich marki 73. Rodzaj połączenia internetowego 74. Zakup smartfona lub tabletu 75. Łączność z internetem za pomocą urządzenia przenośnego 76. Korzystanie z kuponów 77. Rodzaj kupowanych ubrań 78. Czas, w którym dokonujemy największych zakupów 79. Duże zakupy alkoholu 80. Zakupy w sklepach spożywczych 81. Zakupy w drogeriach 82. Zakupy leków przeciwbólowych, na alergie czy przeziębienia Ostatnia część listy nie powinna już nikogo zaskakiwać: 83. Ponadprzeciętne wydatki na wyposażenie wnętrz 84. Zakupy produktów dla zwierząt 85. Częste wydatki na dom 86. Częste zakupy online 87. Rodzaje wybieranych restauracji 88. Rodzaje wybieranych sklepów 89. Preferencje co do zakupu online ubezpieczenia, kart kredytowych itd. 90. Długość życia w danym miejscu 91. Plany co do zmiany miejsca zamieszkania 92. Zainteresowanie oglądaniem sportu 93. Zainteresowanie podróżami 94. Korzystanie z miejskich środków transportu w drodze do pracy 95. Rodzaj spędzanego urlopu 96. Niedawno spędzone podróże 97. Korzystanie z aplikacji podróżniczych 98. Wynajem nieruchomości na wakacje
Nie ma nic za darmo
Ekspert Kaspersky Lab Polska podkreśla, że wiele darmowych aplikacji w rzeczywistości jest płatna - choć nie uiszczamy za nie pieniędzy, płacimy za nie wyświetlaniem reklam lub swoją prywatnością. Przykładowo, w przypadku popularnej gry Pokemon Go, poprzez łączność z internetem, zbierane są dane na temat aktywności gracza, aktualnej lokalizacji itp.
Brak konta na Facebooku nie uchroni jednak przed zbieraniem prywatnych danych. Korzystanie z wyszukiwarki Google i historia poszukiwanych haseł także są zapisywane, gromadzone na serwerach i sprzedawane.
Całkowita anonimowość w sieci jest niemożliwa - Kupczyk przestrzega, że włączenie trybu "niewidocznego" czy sięganie po narzędzia, mające ograniczyć śledzenie nas w internecie, nie jest w 100 proc. skuteczne. Zatem, aby uniemożliwić komukolwiek zbieranie informacji na nasz temat, należy przestać korzystać z sieci, co jednak w dobie zaawansowanego postępu technologicznego jest raczej niemożliwe.
Facebook zmaga się z mową nienawiści. Ponad milion zgłoszeń dziennie:
Autor: pmb//km / Źródło: Washington Post, tvn24bis
Źródło zdjęcia głównego: David Molina G / Shutterstock.com