Zwolnienia, bieda zaglądająca w oczy, wielkie oszczędności... Takie metody musieli zastosować szefowie polskich firm. Wielu z nich nie zrezygnowało jednak z przyjemności. Jak donosi "Rzeczpospolita", samochodowe marki premium zanotowały rekordowy rok, jeśli chodzi o sprzedaż luksusowych aut. Większość z nich kupowały firmy dla swoich szefów.
– Sprzedaż takich samochodów jest bardziej stabilna, gdyż zazwyczaj kupują je firmy dla swoich szefów, a potem regularnie wymieniają – tłumaczy popularność aut wysokiej klasy prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś. Potwierdzają to dane Mercedes-Benz Polska: w ubiegłym roku sprzedaż tej marki do firm wyniosła ponad 60 procent. W tym roku prognozy dla całego segmentu też są pomyślne. W 2010 r. sprzedaż aut prestiżowych marek będzie w Polsce bardziej stabilna niż samochodów popularnych.
Prestiżowe samochody popytu nie tracą
– Segment aut premium będzie się w 2010 r. rozwijał – twierdzi prezes Mercedes-Benz Polska Jan Madeja w rozmowie z "Rzeczpospolitą". W czwartek zapowiedział, że firma liczy na powtórzenie ubiegłorocznego wyniku sprzedaży samochodów osobowych – 5 tys., rekordowego dla drogich marek w Polsce. Zapowiada także dalsze inwestycje w rozwój sieci dilerskiej: po wybudowaniu czterech salonów w ubiegłym roku w obecnym Mercedes postawi kolejne trzy.
Drogie auta mają się lepiej niż tanie i ta tendencja będzie kontynuowana. – Sytuacja droższych marek będzie lepsza niż pozostałych. Obecna sprzedaż wygląda nieźle, zadowalający jest także poziom zamówień – twierdzi szef Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciech Drzewiecki.
Jaguar nie dogoni Niemców
Powody do zadowolenia ma nie tylko Mercedes: konkurujące z nim BMW zwiększyło w ubiegłym roku sprzedaż o ponad 15 proc., a lokomotywą okazał się model X6 za ponad ćwierć miliona złotych. Także Volvo poprawiło wyniki, do czego przyczyniła się popularność modelu XC60. Z kolei Audi, którego sprzedaż w 2009 r. spadła o ok. 7 proc., w tym roku liczy na przyciągnięcie klientów nowymi modelami A1, A7 oraz nową wersją flagowej limuzyny A8.
BMW i Mercedes zdecydowanie cieszą się w Polsce dużym zaufaniem. W ubiegłym roku np. takie marki jak Lexus czy Jaguar odnotowały na polskim rynku spektakularne spadki.
Źródło: "Rzeczpospolita"
Źródło zdjęcia głównego: bmw.pl