"Darmowe połączenia każdego dnia i o każdej porze", "Darmowe rozmowy non stop", "Laptop z modemem za 1 zł" - pamiętasz te reklamy? Wszystkie wprowadzały w błąd. UOKiK nałożył właśnie wysokie kary finansowe na trzech operatorów, którzy używali nieprawdziwych haseł w swych kampaniach.
Zastrzeżenia Urzędu wzbudziły trzy firmy: spółka Polkomtel, PTK Centertel (operator komórkowy Orange) i Tele2 - niektóre reklamy usług tych sieci wprowadzają potencjalnych klientów w błąd.
"Dostęp do jasnej i rzetelnej informacji to jedno z podstawowych praw konsumentów, o którym spółki telekomunikacyjne nie zawsze pamiętają" - brzmi komunikat UOKiK na temat nieuczciwych praktyk reklamowych.
Dostęp do jasnej i rzetelnej informacji to jedno z podstawowych praw konsumentów, o którym spółki telekomunikacyjne nie zawsze pamiętają UOKiK o reklamach
Centertel przemilczał
Wątpliwości prezes UOKiK wzbudziła kampania spółki PTK Centertel, operatora sieci telefonii komórkowej Orange, prowadzona w okresie Świąt Bożego Narodzenia pod hasłem "Bliskość tworzy święta". Według Urzędu, działanie przedsiębiorcy, który reklamował promocyjne usługi w czasie świąt, nawiązując do ich tematyki i symboliki, a jednocześnie uniemożliwiał korzystanie z niej w tym okresie, stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.
Przedsiębiorca wprowadził bowiem konsumentów w błąd sugerując, że specjalna oferta promocyjna – "Wybrane 3 numery", obowiązuje na takich samych zasadach przez cały rok. Tymczasem nie obowiązuje właśnie w czasie świąt: 24, 25, 26 i 31 grudnia oraz w Nowy Rok. Na spółkę została nałożona kara w wysokości ponad 800 tys. zł.
Polkomtel wprowadza w błąd
Zastrzeżenia Urzędu wzbudziła również akcja promocyjna spółki Polkomtel, operatora sieci telefonii komórkowej Plus. Hasło: "Laptop z modemem iPlus tylko za 1" zł oraz "Przyjdź do sklepu Vobis. Kup wysokiej klasy laptopa w zestawie z modemem iPlus tylko za 1 zł" też wprowadzało w błąd. Na ich podstawie konsumenci mogli odnieść mylne wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem za symboliczną złotówkę.
Tymczasem atrakcyjna cena dotyczyła jedynie modemu. W ocenie Urzędu takie działanie, podobnie jak stosowanie mylących elementów graficznych – cena 1 zł umieszczona została na ekranie komputera, a nie na modemie. Urząd nałożył na spółkę karę w wysokości ponad 840 tys. zł.
Tele2 nie NON STOP
Stosowanie zakazanych prawem działań udowodniono również spółce Tele2. "Gdy korzystasz z abonamentu 'Darmowe rozmowy NON STOP' możesz dzwonić za darmo przez całą dobę, a Twój rachunek i tak pozostanie bez zmian" – w ten sposób przedsiębiorca reklamował swoją ofertę.
Jak ustalono w toku postępowania, abonent w ramach planu taryfowego Darmowe rozmowy NON STOP otrzymywał 2000 bezpłatnych minut miesięcznie na połączenia lokalne, międzymiastowe lub dostęp do Internetu przez modem. Nie miała przy tym znaczenia pora dnia czy dzień tygodnia.
Konsument nie otrzymywał jednak informacji, że po wykorzystaniu limitu, usługi rozliczane będą według stawek określonych w cenniku. Tym samym konsumenci narażeni byli na straty ekonomiczne – zyskiwali bowiem przekonanie, że oferta dotyczy wszystkich połączeń - wnioskuje UOKiK.
Nie tylko kary finansowe
We wszystkich trzech przypadkach spółki mają przez sześć miesięcy publikować decyzję prezesa UOKiK na swoich stronach internetowych – na stronie głównej ma się znaleźć odnośnik do jej pełnej wersji. Muszą również zamieścić dwukrotnie, w dzienniku ogólnopolskim, ogłoszenie zawierające sentencję decyzji. Prezes Urzędu nadała tym zobowiązaniom rygor natychmiastowej wykonalności.
Wszystkie trzy spółki nie prowadzą już zakwestionowanych przez Urząd kampanii, ale wciąż w sprawie kar mogą się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W wydanym oświadczeniu UOKiK przestrzega, że "stale monitoruje rynek usług telekomunikacyjnych, w tym ze szczególnym uwzględnieniem treści kampanii reklamowych, przy pomocy których bardzo często promowane są nowe usługi" i ostrzega przed nowymi postępowaniami.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24.pl