Blisko 750 tys. zł kary będzie musiał zapłacić Media Markt z Olsztyna za utrudnianie konsumentom możliwości reklamowania wadliwych towarów. Karę nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka nie zgadza się z zarzutami Urzędu i złożyła już odwołanie.
"Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte na podstawie skarg klientów i informacji otrzymanych od powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów. Wynikało z nich, że spółka odmawia przyjmowania lub odrzuca reklamacje klientów zgłaszane po upływie sześciu miesięcy od wydania towaru, jeśli konsument nie udowodni w sposób wymagany przez przedsiębiorcę, że wada istniała w chwili zakupu" - poinformował we wtorek w komunikacie UOKIK.
Urząd podkreślił, że jednym z podstawowych praw konsumentów w Unii Europejskiej jest prawo do reklamacji towaru niezgodnego z umową. Towar można reklamować w ciągu dwóch lat od dnia zakupu, a sprzedawca odpowiada wobec konsumenta, jeżeli w chwili zakupu towar był niezgodny z umową. Dodatkowo, jeśli wada ujawniła się przed upływem sześciu miesięcy, zgodnie z prawem przyjmuje się, że istniała ona w chwili zakupu.
"Klienci wprowadzani w błąd"
"UOKiK uznał za niedozwolone automatyczne odrzucanie przez Media Markt reklamacji – bez odniesienia się do wskazanych w dokumentach przez konsumentów wad. Ponadto Urząd stwierdził, że klienci spółki byli wprowadzani w błąd co do faktycznie przysługujących im uprawnień" - podano.
Zdaniem UOKiK, spółka naruszyła dobre obyczaje w zakresie przyjmowania i rozpatrywania reklamacji, ponadto złamała prawo do rzetelnej, jednoznacznej informacji o przysługujących konsumentom uprawnieniach. Skutkiem tego był brak jasnych kryteriów rozpatrywania reklamacji.
Sklep odpowiada
Według rzecznik Media Markt Wioletty Batóg, prezes UOKiK nie uwzględnił faktu, że istnieje przepis, który nakłada na kupujących obowiązek udowodnienia niezgodności towaru z umową sprzedaży, jeżeli stwierdzenie takiej niezgodności nastąpiło po 6 miesiącach od dnia zakupu towaru.
Jak powiedziała rzeczniczka, taki przepis znajduje się w ustawie konsumenckiej i prezes UOKiK nie może się domagać, żeby Media Markt Olsztyn przez cały czas trwania odpowiedzialności, tj. przez 2 lata, udowadniał sam, że niezgodność powstała już po zakupie towarów.
UOKiK nierzetelny?
Batóg podkreśliła, że w opinii Media Markt, UOKiK nierzetelnie przeprowadził postępowanie dowodowe, co wyrażało się m.in. tym, że prezes UOKiK nie ustalił wszystkich okoliczności istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy. Dodała, że nie zostało ponadto przedstawione uzasadnienie do stwierdzonych przez UOKiK ustaleń. Są także naruszenia formalne.
Zaznaczyła, że Media Markt Olsztyn przyjmuje wszystkie reklamacje i zostanie to udowodnione w postępowaniu przed sądem.
Sieć sklepów Media Markt znana jest głównie ze sprzedaży detalicznej sprzętu elektrycznego gospodarstwa domowego, artykułów radiowo-telewizyjnych, mebli biurowych, sprzętu telekomunikacyjnego oraz fotograficznego.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24