Za rok rynek reklamowy ożyje, a w 2011 roku powróci do formy. W tym roku jednak spadek wydatków na reklamę będzie większy niż wcześniej prognozowano i wyniesie 6 proc., a jedynym medium, które odnotuje poprawę przychodów, jest internet - pisze "Rzeczpospolita" podając prognozy domu mediowego ZenithOptimedia.
Według najnowszych, skorygowanych po raz kolejny, prognoz domu mediowego ZenithOptimedia, reklamowy rynek w Polsce skurczy się w 2009 roku nie o 4,2 proc., ale o 6 proc. i będzie wart 7,29 mld zł.
Jednak już w przyszłym roku rynek reklamy w naszym kraju ma urosnąć o 0,5 proc. do 7,33 mld zł, a w kolejnym o 7,5 proc., do 7,89 mld zł. Nie oznacza to jednak powrotu prosperity do wszystkich mediów. Nawet w 2011 roku spadki wciąż będą dotykać prasy, która najdotkliwiej odczuje spowolnienie na reklamowym rynku w tym roku.
Zwycięstwo internetu
Według ZenithOptimedia, jedynym medium, które w tym roku odnotuje zwyżki reklamowych wpływów, będzie internet. Wydatki firm na promocję w sieci w Polsce urosną o 14,7 proc., do 846 mln zł. Da to reklamie internetowej dwucyfrowy, 11,6-procentowy udział w całym reklamowym torcie. A w 2011 roku wpływy reklamowe internetu urosną jeszcze szybciej, bo o 22,8 proc., co da tej formie reklamy 15,5 proc. całego reklamowego tortu.
Najbardziej spadną natomiast wpływy gazet (o 17,7 proc., do 620 mln zł) i magazynów (o 13,3 proc., do 795 mln zł).
– Bardzo istotnym trendem, który będzie się pogłębiał, jest przesunięcie udziałów z mediów drukowanych do internetu. To naturalna ewolucja, którą można zaobserwować na rozwiniętych rynkach reklamowych w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej – podkreśla Jakub Potrzebowski, prezes ZenithOptimedia Polska.
Ceny reklam w sieci będą rosły
Według firmy, w porównaniu z rokiem 2008, w 2009 telewizja, radio i reklama zewnętrzna stracą po ok. 6 proc. wpływów z reklam. W rezultacie reklamowe wpływy stacji telewizyjnych w tym roku wyniosą 3,78 mld zł, radiowych – 496 mln zł, a firm outdoorowych – 664 mln zł. Wydatki na reklamę w kinach pozostaną natomiast bez zmian (95 mln zł).
Jak dodaje Jakub Potrzebowski, mimo kurczących się udziałów prasy w rynku reklamy i coraz mniejszych budżetów reklamowych przeznaczanych na promocję w prasie ceny reklam w tym medium nieznacznie rosną. – Wynika to z faktu, że gazety i magazyny ze względu na ponoszone koszty stałe muszą utrzymać określony poziom dochodowości – mówi Potrzebowski.
ZenithOptimedia przewiduje, że w tym roku roku spadać będą ceny reklam w telewizji, radiu i w branży outdoorowej. W internecie stawki za reklamy będą jednak rosły. Do końca roku dużych zmian w cennikach nie powinny natomiast wprowadzać kina.
Źródło: Rzeczpospolita
Źródło zdjęcia głównego: TVN24