Na świecie i w Europie gwałtownie spada sprzedaż samochodów, ale trend ten nie dotyczy Polski. Od początku br. do końca września liczba zarejestrowanych w naszym kraju nowych samochodów osobowych zwiększyła się o 13 proc. - wyliczył instytut Samar.
Chociaż w ostatnich miesiącach tempo sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce nieco spadało, zdaniem ekspertów Samaru w październiku wzrośnie do ok. 10 proc., czyli sprzedaż w tym miesiącu powinna przekroczyć 27,5 tysięcy sztuk.
- Niestety, ten relatywnie wysoki wzrost nie oznacza, że sytuacja w Polsce jest dobra. Nasz rynek od kilku lat znajduje się w kryzysie - ocenił szef badającego rynek motoryzacyjny Samaru Wojciech Drzewiecki.
231575 zarejestrowanych aut w okresie dziewięciu miesięcy daje w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców wynik na poziomie sześciu aut. Wskaźnik ten jest jednym z najniższych w Europie. Daje on Polsce jedno z ostatnich miejsc na liście rankingowej krajów Unii Europejskiej.
Zdaniem Drzewieckiego - w dłuższej perspektywie polski rynek będzie się rozwijał, a jego ewentualny wzrost w okresie najbliższych lat może znacznie przewyższyć wzrosty w Europie.
Udział klientów instytucjonalnych w rejestracjach nowych aut na koniec trzeciego kwartału bieżącego roku wyniósł 47,3 proc. (109527 samochodów). W porównaniu do roku ubiegłego było to o 11,2 proc. więcej.
Osoby prywatne zakupiły i zarejestrowały 122048 nowych samochodów osobowych, o 14 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Po trzech kwartałach br. na pozycji lidera polskiego rynku umocniła się Toyota ze sprzedażą do końca września 26959 aut, o 5,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Udział japońskiej marki w rynku krajowym przekroczył 11,6 proc., wobec 11,2 proc. na koniec czerwca br. Na drugim miejscu jest Skoda, której auta wybrało 23250 klientów, o 8,4 tys. więcej niż przed rokiem. Udział czeskiego producenta w polskim rynku również wzrósł w stosunku do II kwartału – z 9,9 do 10,0 proc.
Trzecią lokatę zajmuje Opel z liczbą 20724 zarejestrowanych od początku roku aut, co oznacza wzrost o prawie 4,7 proc. w ciągu roku. W ostatnim kwartale udział marki w rynku zmniejszył się jednak z 9,5 do niespełna 9,0 proc.
Dalsze miejsca w kolejności zajmują: Fiat - 19135 sprzedanych aut (mniej o 2,1 proc.), Volkswagen - 17534 (wzrost o 26,9 proc.), Ford - 17243 (wzrost o 14,2 proc.), Renault - 14029 (wzrost o 20,7 proc.), Peugeot - 12646 (o 12,1 proc. mniej), Honda - 10614 (wzrost o 7,6 proc.) i Citroen - 10432 (wzrost o 6,1 proc.).
W trzech kwartałach br. roku sprowadzono do Polski 821778 samochodów używanych, co stanowi ponad 85,3 proc. całego ubiegłorocznego importu. Średni wiek sprowadzonego do Polski używanego samochodu osobowego w 2008 roku wynosi 10 lat (rok produkcji 1999).
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu