Kryzys ogranicza nasze apetyty - i to dosłownie. W 2009 roku nasze wydatki na towary spożywcze wyniosły 223,5 miliarda złotych - wynika z szacunków firmy badawczej PMR. To kwota wyższa o 0,4 proc. niż rok wcześniej, ale uwzględniająca inflację jemy mniej.
Według PMR, w 2008 r. rynek spożywczy w Polsce wzrósł w porównaniu do 2007 o 8,9 proc., a wartość sprzedanych towarów wyniosła był wart 222,5 mld zł.
Eksperci prognozują, że z powodu rosnącego bezrobocia w przyszłym roku nie należy liczyć na wysokie wzrosty - będzie to najwyżej 0,7 proc. Dopiero w kolejnych latach sytuacja stopniowo ma się poprawiać.
Szturm na nasze osiedla
Z raportu wynika, że w tym roku najszybciej rozwijały się sklepy typu convenience - czyli położone na osiedlach mieszkaniowych niezbyt wielkie placówki sieciowe. Wartość ich sprzedaży ma wzrosnąć o 21 proc. Wzrost ma wynikać z rozbudowy sieci sklepów przez trzech graczy, tworzących sieci franczyzowe: abc, Żabka i Groszek. W ciągu tego roku łącznie przybyło im ponad 1 tys. placówek, w sumie mają one już ok. 6,8 tys. punktów sprzedaży.
W opinii ekspertów, należy spodziewać się szybkiego rozwój sieci franczyzowych także w innych segmentach handlu. Według PMR, 15 największych sieci rozwijających się na zasadzie franczyzy lub ajencji przyłączy w tym roku 2,1 tys. sklepów, co oznacza 15-proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2008.
Pod cudzym szyldem łatwiej?
- Narastająca presja konkurencyjna powoduje, że właściciele niezrzeszonych sklepów stają przed wyborem: albo zamknięcie sklepu albo przystąpienie do jednego z systemów franczyzowych działających w branży. I coraz częściej decydują się na tę drugą opcję. Dzięki temu w miejsce utraconej niezależności otrzymują pomoc i narzędzia umożliwiające poprawienie rentowności ich biznesu, a tym samym możliwość przetrwania na rynku - komentuje Patrycja Nalepa, analityk handlu detalicznego w PMR.
Według PMR drugim najszybciej rosnącym kanałem dystrybucji były w 2009 r. sklepy dyskontowe (oferujące towary po niższych cenach). - Atrakcyjna cenowo oferta, najbardziej dopasowana do aktualnych potrzeb konsumentów oraz wzrost liczby placówek przełoży się w 2009 roku na 18,5-proc. dynamikę sprzedaży w tego typu sklepach. W efekcie dyskonty zanotują największy ze wszystkich segmentów wzrost udziału w rynku spożywczym - z 7,7 proc. w roku 2008 do 9,1 proc. w 2009 - prognozuje Nalepa.
PMR to firma specjalizująca się w dostarczaniu informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Zatrudnia analityków i ekspertów zajmujących się m.in. IT, rynkiem telekomunikacyjnym, farmaceutycznym, budowlanym i handlowym.
Źródło: PAP, lex.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24