W czasach gdy spada ruch w powietrzu dyrekcja warszawskiego lotniska Ok臋cie obni偶y od pa藕dziernika stawki op艂at lotniskowych. Liczy, 偶e dzi臋ki temu na lotnisku maj膮 si臋 pojawi膰 nowi przewo藕nicy oferuj膮cy nowe po艂膮czenia.
- Przygotowali艣my znacz膮ce obni偶ki op艂at lotniskowych i do艣膰 obszerny system zni偶ek, z kt贸rego b臋d膮 mogli skorzysta膰 przewo藕nicy. Chcemy pom贸c liniom lotniczym w tym trudnym okresie, cho膰 uwa偶am, 偶e nasze stawki nie s膮 za wysokie w por贸wnaniu do innych kraj贸w europejskich. Liczymy te偶 na to, 偶e pieni膮dze na skutek tych zmian zwr贸c膮 si臋 nam w przysz艂o艣ci m. in. w utrzymaniu sta艂ej lub zwi臋kszonej liczby pasa偶er贸w przylatuj膮cych do portu im. Fryderyka Chopina - powiedzia艂 PAP dyrektor Przedsi臋biorstwa Pa艅stwowego "Porty Lotnicze" Micha艂 Marzec.
Doda艂, 偶e 艂膮czna suma zni偶ek wyniesie kilkana艣cie milion贸w z艂.
Upusty dla sta艂ych kliet贸w
Nowe propozycje to m.in. 5-letni upust na op艂at臋 za l膮dowanie dla linii, kt贸ra uruchomi nowe po艂膮czenie na trasach transatlantyckich. Przez pierwsze 2 lata zni偶ka ta b臋dzie wynosi膰 99 proc, w trzecim roku - 80 proc., w kolejnym - 60 proc, a w pi膮tym - 30 proc.
Nowy system naliczania stawek ma premiowa膰 linie lotnicze, kt贸re zdecyduj膮 si臋 otworzy膰 warszawskim lotnisku jedn膮 ze swoich baz. Z nocnej op艂aty postojowej b臋d膮 zwolnieni ci przewo藕nicy, kt贸rzy pozostawi膮 w porcie samolot w godzinach 22-6 rano.
- Ka偶demu portowi lotniczemu zale偶y na tym, aby na jego terenie bazowa艂y samoloty, poniewa偶 wtedy wykonuj膮 one wi臋cej operacji lotniczych, przewo偶膮 wi臋ksz膮 liczb臋 pasa偶er贸w - powiedzia艂 Marzec.
Zmiany maj膮 dotyczy膰 te偶 naliczania op艂aty ha艂asowej. Przewo藕nikom bardziej b臋dzie si臋 op艂aca艂o l膮dowa膰 na lotnisku w ci膮gu dnia, ani偶eli w nocy. Obecnie op艂ata taka pobierana jest za ka偶de l膮dowanie samolotu. Nowe propozycje uwzgl臋dniaj膮 r贸wnie偶 start maszyn. Jednak, jak przekonuje Ok臋cie, op艂aty te w ci膮gu dnia b臋d膮 ni偶sze o 25 proc. tych, jakie obowi膮zuj膮 obecnie w godzinach od 6. do 22.
Regionalne ambicje Ok臋cia
Ok臋cie zmieniaj膮c op艂aty realizuje strategi臋 budowy hubu w Warszawie. Hub to port przesiadkowy, tranzytowy oferuj膮cy bogat膮 siatk臋 po艂膮cze艅 oraz zapewniaj膮cy odpowiedni膮 infrastruktur臋 do obs艂ugi ruchu pasa偶erskiego. Wed艂ug ekspert贸w lotniczych, jest na niego miejsce w tej cz臋艣ci Europy.
- Nowe rozwi膮zania dadz膮 nam mo偶liwo艣膰 po艂膮cze艅, kt贸re zmieni膮 dotychczasow膮 siatk臋 i otworz膮 nas na inne du偶e lotniska ma 艣wiecie. Jego budowa jest na pewno zwi膮zana z obecno艣ci膮 naszego narodowego przewo藕nika, jakim jest LOT - powiedzia艂 Marzec.
Wyrzuc膮 ma艂ych
W艂adze Ok臋cia, m.in. z my艣l膮 o budowie hubu, zaproponowa艂y stawki op艂at lotniskowych korzystniejsze dla wi臋kszych samolot贸w, ni偶 dla mniejszych, typu awionetki. Zwi臋kszono liczb臋 ton, za kt贸re obowi膮zywa膰 b臋d膮 ni偶sze stawki. Obecnie linia lotnicza za pierwsze 25 ton wagi samolotu p艂aci 41 z艂 za ton臋. Po zmianach taka sama kwota b臋dzie obowi膮zywa艂a za pierwsze 40 ton. Strac膮 ma艂e samoloty do 2 ton, kt贸re teraz za us艂ug臋 l膮dowania uiszczaj膮 80 z艂 za ton臋. Wed艂ug propozycji samoloty do 5 ton b臋d膮 p艂aci膰 200 z艂 za ton臋.
Nowe propozycje stawek zosta艂y przekazane do konsultacji linii lotniczych. Ostateczne ich zatwierdzenie nale偶y do Urz臋du Lotnictwa Cywilnego.
殴r贸d艂o: PAP, lex.pl
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽TVN24