Rynek telefonów komórkowych w Europie Zachodniej już najwyraźniej odczuł skutki kryzysu finansowego. W III kwartale br. sprzedano tam 45,8 mln telefonów komórkowych, czyli o 8 procent mniej niż w zeszłym roku.
W poprzednich latach III kwartał zwykle przynosił wzrost sprzedaży nawet o 20 proc. w ujęciu rocznym. Według analityków, takie wyniki długo się nie powtórzą, a kryzys finansowy będzie miał ogromny wpływ na dalszy spadek popytu w 2009 r.
Lider odda koszulkę?
Liderem sprzedaży telefonów komórkowych pozostaje fińska Nokia z 34,9 proc. udziałem w rynku, ale stopniowo traci go na rzecz koreańskiej firmy Samsung (28,1. proc.)
Analitycy IDC, jednej z największych firm zajmujących się badaniem rynku teleinformatycznego, uważają, że w IV kwartale skandynawska firma będzie chciała odrobić starty dzięki sprzedaży modeli E71, N95 i zapowiadanego 5800 XpressMusic. Może to być trudne, bo Samsung - jako jedyny spośród pięciu największych producentów - zanotował w III kwartale wzrost sprzedaży w porównaniu do poprzedniego roku o 9,3 proc.
Na trzecim miejscu znalazła się firma się Sony Ericsson z 15,3 proc. udziałem w rynku, a na kolejnym Motorola z 4,6 proc. udziałem - i 48,8 proc. stratą w porównaniu do poprzedniego roku.
IDC poinformował, że Motorola przechodzi procesy restrukturyzacji, które mają poprawić funkcjonowania łańcucha dostaw oraz działu badań firmy i przywrócić firmie świetność.
5. miejsce zajął LG Electronics z 4,4 proc. udziałem w rynku (w II kwartale 6,2 proc. udział).
Nowe modele, nowi klienci
Zdaniem analityków, w ostatnim kwartale tego LG zanotuje jednak wzrost sprzedaży telefonów komórkowych, a będą miały na to wpływ takie modele, jak Seret, Viewty i KP100, a także nowe urządzenia, które pojawią się na rynku do końca roku, jak LG "Renoir" i KP 500.
Pomimo tego, że rynek telefonów komórkowych odczuwa skutki kryzysu, segment smartphonów (urządzenie łączące funkcje telefonu komórkowego, aparatu fotograficznego, przeglądarki internetowej, kamery itp.) rozwija się dobrze. Według IDC, w III kwartale ich sprzedaż wzrosła o 58 proc. w porównaniu do III kwartału 2007 r.
Zdaniem analityków, duży wpływ na to miało pojawienie się latem w 15 krajach Europy Zachodniej telefonu iPhone 3G firmy Apple. pojawienie się iPhone 3G zaowocowało wzrostem udziału w rynku z 0,4 proc. w II kwartale do 4,3 proc. w III kwartale.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu