Rząd opowiedział się we wtorek za podwyższeniem opłaty paliwowej i zwiększeniem wpływów Funduszu Kolejowego, co pozwoli zrealizować większą liczbę inwestycji kolejowych. Odpowiednie zmiany przewiduje projekt opracowany przez resort finansów, który teraz trafi do Sejmu.
Chodzi o projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym, przedłożony przez ministra finansów.
Więcej inwestycji
"Celem proponowanych zmian jest zapewnienie dodatkowych wpływów do Funduszu Kolejowego, co pozwoli maksymalnie wykorzystać środki pochodzące z Unii Europejskiej w ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, a w efekcie przełoży się na realizację większej liczby inwestycji i utrzymanie infrastruktury kolejowej" - napisano w komunikacie CIR po posiedzeniu Rady Ministrów.
Wskazano, że środki Funduszu Kolejowego pochodzą m.in. z: obligacji emitowanych na rzecz funduszu przez Bank Gospodarstwa Krajowego, kredytów lub pożyczek zaciągniętych na jego rzecz przez BGK, akcji w spółkach publicznych, inwestycji środków Funduszu Kolejowego w jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego.
Opłaty z paliw idą na kolej
Jednak jednym z podstawowych źródeł finansowania Funduszu Kolejowego jest opłata paliwowa (podlegają jej wprowadzane na krajowy rynek paliwa silnikowe i gaz, wykorzystywane do napędu silników spalinowych). Stanowi ona przychód Krajowego Funduszu Drogowego i Funduszu Kolejowego: 80 proc. wpływów zasila KFD, a 20 proc. FK.
Zgodnie z projektem dodatkowe środki dla Funduszu Kolejowego będą pochodzić z wpływów uzyskanych z czasowo podwyższonych stawek opłaty paliwowej. W latach 2015-2019 będą one zwiększone o 25 zł na 1000 l lub 25 zł na 1000 kg (w zależności od rodzaju paliwa).
Zabezpieczenie akcyzowe
"Jednocześnie o te same wartości zostaną obniżone stawki podatku akcyzowego od paliw silnikowych, co oznacza, że projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na ceny paliw na stacjach benzynowych" - zapewniono w komunikacie. Wskazano ponadto, że zgodnie z nowymi przepisami podmioty zobowiązane do zapłaty opłaty paliwowej będą musiały składać tzw. zabezpieczenie akcyzowe (będzie ono gwarantować jej zapłatę).
"Rozwiązanie to zminimalizuje ryzyko powstania nieściągalnych zaległości w opłacie paliwowej, co nabiera szczególnego znaczenia zwłaszcza w sytuacji wzrostu jej stawek" - wyjaśniono.
Zgodnie z informacjami CIR w 2015 r. z Krajowego Funduszu Drogowego do Funduszu Kolejowego wpłynie 500 mln zł, bo oprócz obowiązku przekazania 400 mln zł, będą jeszcze obowiązywały przepisy o powiększeniu tego wpływu o dodatkowe 100 mln zł. W latach 2016-2019 z KFD do FK będzie wpływać corocznie 400 mln zł.
Autor: ToL/Klim/ / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu | mattox