Światowy gigant technologiczny AOL rozpoczyna ekspansję na europejskim rynku, w tym polskim. Tylko u nas chce wygryźć dla siebie kąsek z 400 mln zł internetowych reklam - zapowiada "Rzeczpospolita".
AOL to prawdziwy gigant - na całym świecie z jego usług korzysta 123 mln użytkowników miesięcznie. Ale aż 2/3 z nich mieszka w Stanach Zjednoczonych. Wyjście poza Amerykę to jeden z najważniejszych projektów w historii firmy. W Europie jest 337 mln internautów, a więc o 100 mln więcej niż w Ameryce Północnej. Na dodatek rynek reklamy internetowej w Europie rośnie o ok. 20 proc. rocznie, a nie o 2 proc. jak w USA.
Lokalne wersje portalu pojawią się w 14 krajach Starego Kontynentu. Polska jest dla Amerykanów łakomym kąskiem. Tylko w tym roku wydatki na reklamę w internecie mają sięgnąć 415 mln zł. Ale podbój polskiego rynku nie jest taki prosty. Największe portale – Onet, Wirtualna Polska, Interia, Gazeta i o2 – mają od 6 do 9,5 mln użytkowników miesięcznie. – Śledziliśmy start AOL w innych europejskich krajach. Jego debiut nie jest dla nas zaskoczeniem. To sygnał, że rynek jest na tyle duży, iż wywołał zainteresowanie globalnego gracza – powiedział „Rz” Michał Bonarowski, redaktor naczelny Onetu.
Chcemy objąć naszym zasięgiem 95 proc. europejskiego rynku reklamy online aol
Polska wersja należącego do koncernu Time Warner portalu AOL wystartuje niedługo po uruchomieniu podobnych witryn w Szwajcarii, Holandii, Włoszech, Szwecji i Austrii. Na razie firma odmawia ujawnienia planów ekspansji w naszym kraju.
– Chcemy objąć naszym zasięgiem 95 proc. europejskiego rynku reklamy online – mówiła podczas niedawnej inauguracji portalu AOL w Szwajcarii Dana Dunne, dyrektor generalna europejskiego oddziału AOL. To właśnie ona odpowiedzialna jest za wprowadzenie polskiej spółki portalu. Zważywszy na usługi, jakie uruchomił AOL w innych europejskich krajach, i zapowiedzi Feliksa Bodmanna, dyrektora firmy ds. nowych rynków w Polsce, portal zaoferuje m.in. swój komunikator AIM, pocztę elektroniczną, odtwarzacz multimedialny WinAmp (ta usługa już jest dostępna jako zwiastun portalu). Zaoferuje także polskojęzyczną, lokalną treść. Tego rodzaju zawartość i usługi oferowane były przy uruchamianiu portalu w innych krajach europejskich, w Polsce ponadto ma być zaoferowany portal mobilny dla użytkowników telefonów komórkowych.
Mimo że AOL ma ponad dziesięciokrotnie większą liczbę użytkowników niż polskie portale, to nie ma nad nimi aż takiej przewagi, jak może się wydawać. Według rankingu firmy Alexa, analizującej codziennie ruch w Internecie, np. w ostatnich dniach Onet.pl wyprzedza AOL. Polski portal przyciąga bowiem wprawdzie mniej ludzi, ale jego użytkownicy dokonują więcej - ponad trzykrotnie - odsłon stron.
Źródło: Rzeczpospolita
Źródło zdjęcia głównego: www.aol.pl