Kiedy ostatni raz widziałeś w sklepie "zwykły" sos boloński z Łowicza? Albo chiński, czy meksykański? Nie ten, który ma "50 g gratis", tylko taki "regularny"? UOKiK ustalił, że ostatni raz takie zwykłe opakowania pojawiły się w handlu w listopadzie... 2006 roku. Promocja stała się więc stałą praktyką producenta, a to może wprowadzać klientów w błąd. Producent zapewnia, że zaprzestanie tej praktyki.
Firma Agros Nova - producent tych wyrobów, jednocześnie właściciel marki Łowicz - została zobowiązana do wycofania takich opakowań z rynku - poinformowała prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Postępowanie UOKiK wykazało, że sprzedawane pod marką Łowicz sosy boloński, chiński, meksykański i do spaghetti, od kilku lat oferowane są wyłącznie w promocyjnych opakowaniach.
I tak sos do spaghetti przez trzy lata sprzedawany był jedynie w promocyjnym opakowaniu "300g + 50g gratis". Po raz ostatni w regularnym opakowaniu pojawił się w sklepach w listopadzie 2006 roku.
Stała promocja wprowadza w błąd
Producent uczynił więc z "promocji" stałą praktykę - a to wzbudziło wątpliwości Urzędu. Uznano, że mogło to wprowadzać przeciętnego konsumenta w błąd co istnienia szczególnej korzyści cenowej: mogli odnieść wrażenie, że kupują większy produkt po atrakcyjniejszej cenie, tymczasem od kilku lat produkty były sprzedawane wyłącznie w promocyjnych opakowaniach.
Jak przypomina UOKiK, zgodnie z prawem każdy przedsiębiorca ma obowiązek informować o oferowanych przez siebie produktach w sposób pełny i rzetelny. Zdaniem Prezes Urzędu informacja na opakowaniu o "gratisie" powodowała, że oferta Łowicza wydawała się klientowi atrakcyjniejsza i mogła skłaniać do decyzji, której w innych okolicznościach by nie podjął.
Podczas prowadzonego postępowania spółka zadeklarowała zmianę tej praktyki. W związku z tym prezes UOKiK odstąpiła od ukarania spółki sankcją finansową i nałożyła na spółkę Agros Nova jedynie obowiązek zaprzestania wprowadzania do obrotu i wycofaniu z rynku kwestionowanych opakowań.
W przypadku niewykonania obowiązku nałożonego prawomocną decyzją prezesa UOKiK, przedsiębiorca może zostać ukarany karą pieniężną do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.
Nie będzie nowych, ale co z tymi, które są?
- W związku z zastrzeżeniami, które UOKiK kilka tygodni temu zgłosił do oznakowania promocyjnego niektórych produktów Łowicza, w korespondencji z Urzędem zaproponowaliśmy, że wycofamy się ze sprzedaży tych produktów i zmienimy ich opakowania. UOKiK pozytywnie ustosunkował się do naszej deklaracji, wyznaczając nam termin dwóch miesięcy na zaprzestanie wprowadzania do obrotu produktów z kwestionowanym oznaczeniem promocyjnym oraz trzech miesięcy na ich wycofanie z rynku - piszą przedstawiciele Agros-Nova w oświadczeniu przesłanym tvn24.pl.
- Zobowiązanie, z którym wystąpiliśmy do UOKiK, nie jest dla nas łatwe. Uznaliśmy jednak, że działania, które podejmujemy, są w interesie zarówno konsumentów, jak też naszej marki - czytamy dalej.
Agros-Nova zapewnia, że już rozpoczęło realizację swoich zobowiązań względem UOKiK, czyli przede wszystkim przygotowało nowe etykiety na nową serię produktów.
- W odniesieniu do kwestii wycofania produktów z rynku mamy wątpliwości interpretacyjne, dlatego ponad dwa tygodnie temu poprosiliśmy UOKiK o wykładnię tego zobowiązania. Na jego realizację mamy jeszcze dwa miesiące. W oczekiwaniu na wykładnię UOKiK rozpoczęliśmy szacowanie, jaka ilość produktów jest u naszych dystrybutorów - podkreśla firma.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24