Wzrost cen żywności i paliw zmusza amerykańskich konsumentów do ograniczenia wydatków w kawiarniach. Gorsze wyniki sprzedaży zmuszają sieć Starbucks do zamknięcia około 600 kawiarni na terenie Stanów Zjednoczonych.
Fatalna sytuacja ekonomiczna zaczyna odbijać się na apetytach Amerykanów: niższy poziom konsumpcji powoduje spadek dochodach Starbucks'a. Cena kawy latte w kawiarni światowego giganta wynosi równowartość około ośmiu złotych - dla Polaków to norma, ale dla Amerykanów, przyzwyczajonych do płacenia za kawę o wiele mniej, 4 dolary za kawę to zbyt dużo.
Gigant gaśnie
Sieć kawiarni zapowiedziała, że pracę straci 12 tysięcy pracowników, którzy stanowią 7 procent zatrudnionych pracowników sieci w Stanach Zjednoczonych. Spółka z Seattle nie ujawniła w jakich rejonach przewiduje zamknięcia: podała tylko do wiadomości, że większość z nich została otwarta po roku 2006.
W tym okresie Starbucks rozwijał się intensywnie w Kalifornii i na Florydzie. Te rejony najbardziej zostały dotknięte przez kryzys na rynku kredytów hipotecznych. Starbucks zamierza nadal otwierać nowe kawiarnie, jednak zmniejszył plany rozwoju na przyszły rok z 250 do 200 placówek.
Co z Polską?
Casus Starbucks'a od dawna wzbudza zainteresowanie nie tylko analityków rynku i zwykłych wielbicieli kawy. Jest przedmiotem gorących dyskusji antyglobalistów - z racji drapieżnych praktyk rynkowych - i studentów biznesu - jako przykład bezprecedensowego sukcesu.
Niektórzy analitycy rozważają, czy gwałtowna eksplozja popularności i rozkwit marki w ostatnich latach mszczą się właśnie na firmie, która po prostu zaczyna... implodować.
Lars Perner, profesor marketingu na University Południowej Kalifornii, twierdzi, że ekspansja Starbucks'a była "zbyt szybka i zbyt droga".
Starbucks wciąż planuje otwarcie sieci kawiarni w 2009 roku, m.in. w Polsce 2009, ale zamiast planowanych 400 na całym świecie będzie to już na pewno mniej niż 200.
W tej chwili sieć ma 7 tysięcy 257 kawiarni w Stanach Zjednoczonych i 1867 na całym świecie poza USA. Reszta - 7102 placówek z logo Starbucks'a jest prowadzonych tylko na licencji.
Źródło: TVN CNBC Biznes, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: aptn