Wartość rynkowa spółki Facebook przekroczyła 200 mld dolarów. Ten wynik umieszcza firmę Marka Zuckerberga wśród największych korporacji na świecie. Według analityków ta wartość będzie jeszcze rosła, jeśli spółka wykorzysta rosnący rynek reklamy mobilnej.
W ostatnim roku wartość akcji Facebooka wzrosła o ponad 76 proc. Spółka wyceniana jest już na 201,6 mld dolarów. Według Bloomberga jest 22. co do wielkości firmą na świecie. Wyprzedza m.in. Toyotę i Verizon. W drugim kwartale tego roku Facebook odnotował 61 proc. wzrost sprzedaży reklamy mobilnej. Według danych spółki zainkasował w tym czasie 2,91 mld dolarów. - Ten wzrost wynika z coraz większej liczby urządzeń mobilnych. Jeśli będzie przybywać m.in. smartfonów, to zyski z reklamy mobilnej również będą większe - uważa Jeffrey Sica z Sica Wealth Managment.
Większe ceny
Zyski Facebooka mogą być jeszcze większe, bo nie dość, że przybywa użytkowników urządzeń mobilnych, to rosną także ceny reklam. - Średnia cena reklam jest prawie dwukrotnie większa niż rok temu - mówi David Wehner, dyrektor finansowy Facebooka.
Aby wykorzystać potencjał finansowy Facebook systematycznie powiększa arsenał usług reklamowych. Ostatnio Facebook wprowadził narzędzie, które umożliwia reklamodawcom sprawdzenie, ilu użytkowników zdecydowało się na kupno danego produktu po zobaczeniu reklamy w portalu społecznościowym. Usługa spotkała się z krytyką zwolenników ochrony prywatności. Twierdzą oni, że zbieranie takich informacji łamie kolejne granice i negatywnie odbije się na kondycji firmy.
Nowe rynki
Facebook szuka też nowych rynków. Liczba użytkowników w Stanach Zjednoczonych rośnie wolniej, więc serwis intensywnie podbija nowe rynku. W Ameryce Północnej liczba użytkowników wzrosła tylko o 7 proc. a w Azji aż o 26 proc. Spółka poinformowała niedawno, że ma też 100 mln użytkowników w Afryce, z czego ponad 80 proc. korzysta z serwisu przez telefon komórkowy.
Autor: msz//bgr / Źródło: Bloomberg