Po blisko dwóch latach oczekiwania w przyszłym tygodniu odbędzie się pierwszy testowy lot samolotu Boeing 787 Dreamliner. Na maszynę od niemal dwóch lat czeka m.in. nasz narodowy przewoźnik, PLL LOT. - Mamy nadzieje, że Boeing zrealizuje planowany harmonogram dostaw dla nas tego typu samolotu - mówi Andrzej Kozłowski z biura prasowego PLL LOT.
Lot nowej maszyny, bez pasażerów, zaplanowany jest na wtorek na godzinę 19 naszego czasu, w Seattle - podało na swojej stronie internetowej konsorcjum Boeinga. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie samolot wyląduje na lotnisku pasażerskim w Paine Field w stanie Waszyngton.
Testy zaliczone
Testowy lot Dreamlinera był wielokrotnie przekładany ze względu na kłopoty techniczne z maszyną. Ostatnio Boeing pomyślnie zakończył jednak analizę tzw. testów statycznych maszyny, podczas których skrzydła samolotu zostały poddane maksymalnemu obciążeniu, jakie może wystąpić w trakcie eksploatacji.
- Teraz, po zakończonych testach statycznych i funkcjonalnych, skupiamy się już na pierwszym locie - poinformował wiceprezes, dyrektor generalny programu Boeing 787 Scott Fancher.
Najmłodsze "dziecko" Boeinga, Dreamliner, ma być przykładem bardziej ekologicznego, cichego i oszczędnego samolotu niż produkowane do tej pory maszyny. Będzie spalał 20 procent mniej paliwa niż samoloty, które zastąpi. Aby zredukować spalanie, konstrukcja 787 zrobiona jest w dużej części z włókna węglowego, co czyni maszynę lżejszą. Oznacza to również zdecydowanie mniejsze wydzielanie CO2. Dreamliner będzie także emitował 60 procent mniej hałasu. Samoloty te będą mogły przewieźć od 210 do 330 pasażerów na odległość ponad 15,5 tys. km.
Zamówili i czekają
Jak podaje Boeing, od czasu, gdy w kwietniu 2004 roku został uruchomiony program 787, 55 klientów z całego świata zamówiło 840 tego typu Boeingów.
Projekt 787 Dreamliner jest opóźniony o ponad dwa lata, a jego finalizacja była wielokrotnie przekładana. Pierwotnie 787 miał zostać oblatany latem 2007 r. i przekazany pierwszemu odbiorcy - japońskim liniom lotniczym w maju 2008. Opóźnienie wynikało z potrzeby modyfikacji m.in. bocznej części kadłuba.
LOT złożył pierwsze zamówienia na Dreamlinera w 2005 roku. Dostawy miały się rozpocząć w 2008 roku. Według ostatnich zapowiedzi, samolot ma się znaleźć we flocie polskiego przewoźnika pod koniec 2010 roku.
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia/ Yasuhiko Obara Yasobara