Międzynarodowa premiera najnowszych modeli Boeinga 747-8 – pasażerskiej Intercontinental oraz cargo Freighter – nastąpi podczas Paris Air Show - zapowiada ich producent, amerykański koncern Boeing. Na lotnisku Le Bourget pokazany zostanie też wyczekiwany od lat model 787 Dreamliner.
Międzynarodowy salon Paris Air Show odbywa się co dwa lata. Tegoroczny rozpocznie się 20 czerwca w Le Bourget i potrwa do 26 czerwca.
- Jesteśmy bardzo podekscytowani mogąc przywieźć na Paris Air Show najnowsze i najbardziej przełomowe modele z naszej rodziny samolotów komercyjnych - podgrzewa atmosferę wiceprezes Boeinga ds. komunikacji Tom Downey.
Dwa Jumbo i Dreamliner
To, co koncern przywozi, to przede wszystkim dwie wersje najnowszego Jambo 747-8:pasażerska Intercontinental, pomalowana w kolory wschodu słońca, przyleci na lotnisko Le Bourget 19 czerwca i będzie wystawiana do wieczora 21 czerwca. Towarowa wersja 747-8 Freighter przyleci 20 czerwca i będzie prezentowany przez kolejne 2 dni.
Boeing zapowiada, że pierwszego 747-b Freighter jeszcze tego lata dostarczy firmie Cargolux. Natomiast pierwszy pasażerski 747-8 Intercontinental ma trafić w ręce nieujawnionego klienta z grupy VIP w IV kwartale. Pierwszą linią lotniczą, która otrzyma ten samolot będzie Lufthansa. Dostawa ma nastąpić na początku 2012 roku.
Amerykański koncern ma w Paryżu pokazać też swoją legendarną już maszynę 787 Dreamlinera. Samolot o oznaczeniach ZA001 będzie prezentowana w dniach 22-23 czerwca. Boeing potwierdził też, że japońskie linie lotnicze ANA otrzymają pierwszy egzemplarz tego typu w sierpniu lub wrześniu tego roku. Na Dreamlinery czeka też polski LOT.
787 ma być wizytówką koncernu, który deklaruje, że dzięki tym maszynom linie lotnicze mają zmniejszyć swe koszty, a pasażerowie otrzymają niespotykany dotychczas komfort w podróży dzięki innowacyjnemu wnętrzu. Innowacyjność w przypadku tej maszyny oznaczała jednak kłopoty - i ponad 2,5 roku opóźnienia.
Marzenia z kłopotami
Dreamliner ma być bardziej ekologiczny, cichy i oszczędny niż samoloty produkowane dotąd. Jego konstrukcja zbudowana jest w dużej części z włókna węglowego, co powoduje, że spala 20 proc. mniej paliwa i emituje mniej dwutlenku węgla niż samoloty, które zastąpi. Jednorazowo ma przewozić od 210 do 330 pasażerów na odległość ponad 15,5 tys. km.
Pierwotnie 787 miał zostać oblatany latem 2007 r. i przekazany pierwszemu odbiorcy - japońskim liniom lotniczym - w maju 2008. Producent miał jednak kłopoty m.in. ze stabilnością kadłuba - trzeba było zmodyfikować jego boczną część. Potem na stanowisku testowym eksplodował jeden z silników. Pierwszy lot testowy Dreamlinera odbył się w grudniu 2009 roku. W czasie kolejnych lotów testowych latem zeszłego roku w kabinie pojawił się dym, co spowodowało kolejne zmiany konstrukcyjne - i opóźnienia.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Boeing