Allegro ujawnia swój tajny projekt, o którym w poniedziałek informowały media. Portal Cokupic.pl to serwis społecznościowy, w którym prezentowane będą opinie użytkowników na temat konkretnych produktów - pisze "Rzeczpospolita".
Rozwojem cokupic.pl będzie zajmować się uruchomione właśnie centrum programistyczne Allegro. – Serwis będzie rozwijany przede wszystkim w oparciu o naszych programistów w Toruniu – mówi Patryk Tryzubiak z Allegro. Wcześniej firma zapowiadała jedynie, że ponad 50 osób, które docelowo będą zatrudnione w centrum, będzie zajmować się działalnością badawczą.
Jak jednak podkreśla "Rzeczpospolita", rewolucji w sieciowym handlu trudno się spodziewać. Cokupic.pl ma prezentować opinie użytkowników na temat konkretnych produktów, jednak mimo że Allegro określa swój serwis jako opiniotwórczy, to na razie większość recenzji użytkowników pochodzi z internetowej porównywarki cen Ceneo.pl., razem z Allegro należącej do grupy QXLRicardo.
– Firma w ten sposób dubluje funkcje swojego uznanego już i rozpoznawalnego produktu. Nie widzę powodu, dla którego kupujący mieliby tu masowo zaglądać, tym bardziej że w sieci jest mnóstwo miejsc, gdzie można znaleźć dziesiątki bardzo szczegółowych recenzji wszystkiego – mówi "Rzeczpospolitej" Sławomir Kubiński, właściciel sklepu internetowego z częściami samochodowymi.
Chodzi o social shopping
Jak tłumaczy Allegro, Cokupic.pl ma wokół zakupów tworzyć społeczność użytkowników wymieniających się informacjami. – Chodzi o coś więcej niż o suchą opinię o przedmiocie. Dzięki idei social shopping to jest możliwe – wyjaśnia Daniel Chiżyński, szef Cokupic.pl.
Sęk w tym, że działające już za granicą portale oparte na tej idei, jak Wishpot, Rasba, This Next czy Kaboodle, nie zdobyły masowej popularności - zaznacza "Rzeczpospolita".
Najbardziej popularny z nich, Kaboodle, zdobył w USA, czyli na największym rynku internetowym świata, tylko 400 tys. użytkowników. Dla porównania polskie Allegro ma ich aż 7 mln. Poza tym niepewne jest, czy funkcje integrujące użytkowników przyciągną internautów do Cokupic.pl. Serwisy społecznościowe, takie jak Facebook czy MySpace, nie zdobyły w Polsce popularności. Wyjątkiem jest tylko rodzima NaszaKlasa.pl, która jednak właśnie odnotowała spadek popularności.
Źródło: "Rzeczpospolita"
Źródło zdjęcia głównego: TVN24.pl