W 2023 roku do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego towarzystwa ubezpieczeniowe przesłały około 1,5 miliarda zapytań dotyczących historii polisowo-szkodowych kierowców. Wyraźnie wzrosło też zainteresowanie punktami karnymi. Ubezpieczyciele mogą wykorzystywać te informacje do wyliczenia składek za ubezpieczenia komunikacyjne.
Zmiany w prawie, które umożliwiły firmom ubezpieczeniowym dostęp do danych z Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK) na temat uprawnień i wykroczeń (punktów karnych) kierowców, zaczęły obowiązywać 17 czerwca 2022 roku. Przekazywanie ubezpieczycielom danych z CEK odbywa się za pośrednictwem Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG).
Ubezpieczyciele pytają o kierowców
Jak wskazuje UFG, możliwość zadawania pytań o informacje na temat punktów karnych i uprawnień kierowców obecnie posiada 10 zakładów ubezpieczeniowych, a ich udział w rynku ubezpieczeń komunikacyjnych OC wynosi ponad 85 proc. Z danych UFG wynika, że towarzystwa coraz chętniej z tej możliwości korzystają.
- W ciągu pierwszych sześciu miesięcy od uruchomienia usługi obsłużyliśmy ponad 49 milionów zapytań ze strony ubezpieczycieli o dane z Centralnej Ewidencji Kierowców, w tym ponad 17 milionów o uprawnienia i 32 miliony zapytań o punkty karne. Natomiast w 2023 roku łączna liczba tych zapytań przekroczyła aż 283 miliony, z czego niemal 139 milionów zapytań dotyczyło uprawnień, a ponad 144 miliony - punktów karnych. To bardzo dynamiczny wzrost – mówi Małgorzata Ślepowrońska, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Po co towarzystwom ubezpieczeniowym te dane? Mogą je wykorzystać na potrzeby wyliczenia składki za ubezpieczenia komunikacyjne. Czyli, jeśli jakiś kierowca jest mało uważny i nie przestrzega przepisów, to składka za polisę OC będzie dla niego wyższa od takiego, który nie ma wykroczeń na koncie.
Jednocześnie UFG przypomina, że dane o punktach karnych (i uprawnieniach kierowców), to tylko jeden z elementów, które mogą być wykorzystywane do wyliczenia składki odpowiedniej do ryzyka. Każde towarzystwo samo decyduje o tym, jakie dane uwzględnia i jaki priorytet im nakłada.
Ubezpieczyciele sprawdzają, czy jeździmy zgodnie z przepisami
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny zwraca uwagę, że standardem rynkowym są pytania o historię ubezpieczeniową kierowców. W tym zakresie mieszczą się np. okres posiadania ubezpieczenia OC i/lub AC, liczba ewentualnych zdarzeń z udziałem danej osoby skutkujących wypłatą odszkodowania. W 2023 roku takich zapytań UFG obsłużył ich około 1,5 mld.
"Skalę zapytań obrazują również ich dzienne wartości. W tym roku Fundusz już kilkukrotnie przyjął i obsłużył aż ponad 11 milionów zapytań dziennie" - wskazuje UFG w komunikacie.
"Dodatkowo, UFG pośredniczył w przekazaniu danych w odpowiedzi na ponad 570 mln zapytań ubezpieczycieli o informacje z Centralnej Ewidencji Kierowców (ponad 283 mln) i Centralnej Ewidencji Pojazdów (ponad 288 mln). Należy przy tym podkreślić, że dostęp do danych z CEK jest najnowszą usługą, a zainteresowanie nią wykazuje największą dynamikę wzrostu. Stanowi to z pewnością kolejny argument za tym, że warto jeździć bezpiecznie i zgodnie z przepisami" - dodaje UFG.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24