Liczba rejestracji całkowicie elektrycznych samochodów osobowych w Polsce osiągnęła na koniec maja poziom 2816 sztuk, co oznacza 118-procentowy wzrost w ujęciu rocznym - wynika z raportu "PEVO Index".
Na koniec maja 2025 r. po polskich drogach jeździły 94 tys. 123 całkowicie elektryczne samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe.
Elektryki w Polsce
Flota w pełni elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczyła 8 tys. 945 szt., co oznacza wzrost o 39 proc. rdr. Rośnie również liczba pojazdów zasilanych wodorem – na koniec maja 2025 r. na polskich drogach było 409 osobowych FCEV, co oznacza wzrost o 82 proc. w ujęciu rocznym.
Wśród najpopularniejszych modeli nowych osobowych BEV zarejestrowanych w maju znalazły się Tesla Model Y (188 szt.), Hyundai Inster (149 szt.) oraz Omoda E5 (136 szt.). Najczęściej wybieranymi markami były Hyundai, Tesla i BMW. Udział BEV w rynku nowych aut osobowych wyniósł 6 proc.
Rozwój infrastruktury do ładowania
W raporcie podano, że równolegle rozwija się infrastruktura ładowania. Na koniec maja w kraju działało 9 tys. 814 ogólnodostępnych punktów ładowania (wzrost o 42 proc. rdr), w tym 6 tys. 621 prądem przemiennym AC i 3 tys. 193 prądem stałym DC. Wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T działało 966 punktów (wzrost o 32 proc. rdr). Najlepiej rozwiniętą infrastrukturę mają: Warszawa (791 punktów), Gdańsk (344), Poznań (286), Szczecin (284) i Kraków (284).
W segmencie rynku wtórnego liczba ogłoszeń używanych BEV na OTOMOTO wzrosła o 2 proc. rdr, osiągając 4 tys. 635 szt. Najwięcej ofert dotyczyło Nissana Leafa (274 ogłoszenia, średnia cena: 57 tys. 167 zł), Tesli Model 3 (256 ogłoszeń, 113 tys. 199 zł) i BMW i3 (199 ogłoszeń, 73 tys. 975 zł). Samochody BEV stanowiły 1,1 proc. ogólnej liczby ogłoszeń i odsłon.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock/ mares90