Nowoczesne auto powinno być zarówno ekologiczne, jak i posiadać dobre osiągi. Taka jest nowa, hybrydowa ŠKODA OCTAVIA iV, która oferuje możliwość jazdy na samym prądzie, jak i w trybie hybrydowym.
ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Hybrydy i auta elektryczne to bez wątpienia przyszłość motoryzacji. Rozumieją to inżynierowie marki ŠKODA, której bestselerowy model OCTAVIA dostępny jest teraz z dwoma alternatywnymi napędami: jako tzw. miękka hybryda i hybryda typu plug-in.
Oszczędnie i ekologicznie
ŠKODA OCTAVIA iV z napędem hybrydowym typu plug-in dostępna jest w dwóch wariantach mocy. OCTAVIA iV zaoferuje łączną moc 150 kW (204 KM) oraz moment obrotowy 350 Nm. Usportowiona wersja RS iV, wyposażona w silnik benzynowy 1.4 TSI 110 kW (150 KM) oraz silnik elektryczny o mocy 85 kW, zapewni łączną moc 180 kW (245 KM) oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 Nm. Auta wyposażone są w akumulatory litowo-jonowe o pojemności 13 kWh. Zastosowanie tego rozwiązania pozwala na przejechanie do 60 km przy wykorzystaniu wyłącznie energii elektrycznej.
To właśnie ta możliwość jest niezwykle istotną zmianą. Dzięki opcji przejścia na napęd elektryczny kierowca może zwiększyć ekologię i ekonomię jazdy. To idealne rozwiązanie na krótkie, miejskie trasy. Dzięki napędowi typu plug-in możliwe jest pokonywanie ich niemalże bezkosztowo.
Akumulator można wygodnie naładować, podłączając samochód do standardowego domowego gniazda sieciowego lub do ładowarki ściennej. Ładowanie akumulatora z gniazda 230 V od 0 do 80% trwa 3 godziny 45 minut, a do 100% – 5 godzin. Ładowarka ścienna 3,6 kW umożliwia naładowanie akumulatora do 80% pojemności w zaledwie 2 godziny i 33 minuty, a pełne ładowanie do 100% trwa 3 godziny 33 minuty. Pełne ładowanie kosztuje mniej niż… szklanka paliwa. Jeśli z kolei skorzystamy z paneli fotowoltaicznych lub miejskich, darmowych punktów ładowania jedynym kosztem jest amortyzacja pojazdu. Łączna emisja CO2 wynosi zaledwie 25-36 g/km, co oznacza, że samochód już spełnia wymogi nadchodzącej normy emisji spalin Euro 6d.
Prąd z osiągami
Napęd hybrydowy zastosowany w nowoczesnych autach śmiało może konkurować nawet z najbardziej wydajnymi silnikami spalinowymi. W trybie elektrycznym modele OCTAVII są napędzane wyłącznie silnikiem elektrycznym, dzięki czemu idealnie nadają się do jazdy miejskiej. Przy napędzie wyłącznie elektrycznym moc maksymalna wynosi 85 kW, a prędkość maksymalna 140 km/h.
W modelach OCTAVIA iV i OCTAVIA RS iV można wybrać tryb Eco, Normal, Sport oraz Individual, a także opcję Comfort, jeżeli samochód jest wyposażony w dynamiczną kontrolę zawieszenia (DCC). Profile umożliwiają zmianę ustawień układu kierowniczego, silnika i skrzyni biegów.
Kierowca może także przełączać między trybem elektrycznym i hybrydowym na centralnym wyświetlaczu wyboru profili jazdy. Tryb hybrydowy umożliwia ładowanie akumulatora podczas jazdy poprzez odzyskiwanie energii lub przez silnik oraz z odzyskiwania energii hamowania. Jeżeli okienko „Auto” na wyświetlaczu centralnym nie jest zaznaczone, kierowca może sam wybrać poziom naładowania akumulatora. Jeżeli aktualny poziom jest niższy niż określony, samochód doładuje akumulator za pomocą silnika benzynowego i odzysku energii hamowania aż do osiągnięcia zadanej wartości.
Wraz z przejściem na tryb hybrydowy rośnie moc auta. W tym ustawieniu stale dostępna jest moc 110 kW (150 KM). Moc maksymalna wynosząca 150 kW (204 KM) w modelu OCTAVIA iV i 180 kW (245 KM) w modelu OCTAVIA RS iV dostępna jest po maksymalnym wciśnięciu pedału przyśpieszenia (kickdown) lub w trybie Sport. Zapewnia to prędkość maksymalną 225 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 7.3 sekundy. Pozwala to na odczuwanie satysfakcji z komfortowej i dynamicznej jazdy oszczędną hybrydą.
Źródło: ŠKODA
Źródło zdjęcia głównego: ŠKODA