Niemal 720 tysięcy przekroczeń dozwolonej prędkości zarejestrowało w minionym roku 459 fotoradarów - przekazał Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Największą liczbę wykroczeń odnotował fotoradar w podlubelskim Świdniku.
Fotoradar z największą liczbą naruszeń (21 044) znajduje się w Świdniku (woj. lubelskie). Cztery fotoradary z kolejną największą liczbą naruszeń znajdują się w woj. śląskim: w Rudzie Śląskiej - 10 770 naruszeń, Wanatach - 10 284, Bieruniu - 10 028 i Gliwicach - 9 531.
Odcinkowy pomiar prędkości
Natomiast 65 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowało w 2024 r. 371 074 przekroczenia dozwolonej prędkości.
OPP z największą liczbą wykroczeń jest dolnośląski odcinek A4 pomiędzy Kostomłotami a Kątami Wrocławskimi. W 2024 r. urządzenie zarejestrowało 80 211 naruszeń.
Z kolei w Katowicach na odcinku ul. Nikodema i Józefa Renców było to 29 890 przekroczeń, a w warszawskim odcinku S2 w tunelu - 21 662. Kolejne odcinki z największą liczbą wykroczeń znajdowały się w Wyszkowie - 20 717 oraz Mikołowie - 17 629.
Wjazd na czerwonym świetle
47 systemów RedLight, czyli monitorujących wjazd pojazdów na czerwonym świetle, działających na skrzyżowaniu zarejestrowało w 2024 roku 60 509 takich wykroczeń. Najwięcej w Łodzi (ul. A. Puszkina, ul. Rokicińska) - 6 833 i (ul. Obywatelska, Al. Jana Pawła II) - 3 229, w Krakowie (Aleja Pokoju, ul. Nowohucka) - 5 041 i (ul. Księdza Józefa Tischnera, ul. Jana Brożka, ul. Zakopiańska, ul. Wadowicka) - 3 641 oraz w Jeleniej Górze (Al, Jana Pawła II, ul. Grunwaldzka) - 2 641.
Systemy RedLight na przejazdach kolejowo-drogowych najwięcej naruszeń zarejestrowały w Warszawie na ul. Cyrulików - 4 995, we Wrocławiu na ulicy Średzkiej - 4 489 i ulicy Szczecińskiej - 2 206. W Radomsku na ul. Piłsudskiego, gdzie taki system działa od lipca 2024 roku, urządzenie zanotowało 587 wykroczeń.
Nowe fotoradary
"Obecnie CANARD realizuje projekt rozbudowy systemu fotoradarowego, finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy. Zakłada on montaż 70 nowych fotoradarów, 43 systemów odcinkowego pomiaru prędkości, 10 systemów rejestrujących wjazd na czerwonym świetle na skrzyżowanie oraz 5 systemów rejestrujących wjazd na czerwonym świetle na przejeździe kolejowo-drogowym" - przekazał Główny Inspektorat Transportu Drogowego.
Planowany termin realizacji projektu to połowa 2026 roku.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PhotoRK/Shutterstock