W 2019 roku urządzenia Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), głównie fotoradary, zarejestrowały w Polsce 1 mln 606 tysięcy naruszeń przepisów - poinformowała Monika Niżniak z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Połowa przekroczeń dozwolonej prędkości (817 tysięcy) mieści się w przedziale 11-20 km/h, a powyżej 50 km/h - 20 tysięcy.
Jak poinformowała Monika Niżniak, naczelnik wydziału komunikacji GITD, najwięcej naruszeń dotyczyło w 2019 r. przekroczenia prędkości (1 mln 573 tys.), a 33 tys. - przejazdu na czerwonym świetle.
- Zdecydowanie częściej do przepisów nie stosowali się kierujący pojazdami zarejestrowanymi w Polsce – 1 mln 397 tysięcy naruszeń. Natomiast w przypadku pojazdów zarejestrowanych poza granicami Polski - 209 tysięcy - podała.
Według danych GITD w ubiegłym roku kierowcy przekraczali dozwoloną prędkość średnio o 22 km/h.
- Najwięcej przekroczeń zarejestrowano w przedziale 11-20 km/h – ponad 817 tysięcy - zaznaczyła Niżniak, wskazując, że w przedziale 21-30 km/h było 539 tys. przekroczeń prędkości, 31-40 km/h - 153 tys., 41-50 km/h - 43,5 tys., a powyżej 50 km/h - 20,2 tys. przekroczeń.
Trójka "niechlubnych rekordzistów"
Jak dodała, wśród kierowców, którzy przekraczali dozwoloną prędkość, znalazła się trójka "niechlubnych rekordzistów".
Pierwszy z nich w miejscowości Kleczanów (woj. świętokrzyskie), w obszarze zabudowanym, gdzie ograniczenie prędkości wynosi 60 km/h miał na liczniku 209 km/h, czyli przekroczył dozwoloną prędkość o 149 km/h.
Kolejny kierowca w miejscowości Miodne (woj. mazowieckie), gdzie obowiązuje ograniczenie do 50 km/h jechał 184 km/h (przekroczenie o 134 km/h).
Trzeci w miejscowości Stołpie (woj. lubelskie), gdzie jest ograniczenie do 50 km/h, jechał z prędkością 169 km/h (119 km/h za dużo).
- W 2019 roku najwięcej naruszeń zarejestrowano w województwie mazowieckim, ponad 370 tys. Zwracamy jednak uwagę, że liczba urządzeń rejestrujących w poszczególnych województwach nie jest jednakowa, co wpływa również na statystykę naruszeń zarejestrowanych w poszczególnych regionach - przekazała.
W dalszej kolejności liczba zarejestrowanych naruszeń w województwach przedstawia się następująco: w śląskim - 189,8 tys., małopolskim - 143,2 tys., wielkopolskim - 130,2 tys., łódzkim - 122,4 tys., zachodniopomorskim - 86,6 tys., dolnośląskim - 79,5 tys., lubelskim - 68,4 tys., podlaskim - 67,7 tys., podkarpackim - 67,3 tys., kujawsko-pomorskim - 60,6 tys., pomorskim - 59,2 tys., lubuskim - 49,5 tys., świętokrzyskim - 47,4 tys., warmińsko-mazurskim - 37,6 tys. i opolskim - 24,4 tys.
Fotoradary i pomiar odcinkowy
Jak poinformowała naczelnik wydziału komunikacji GITD, w ubiegłym roku inspektorzy korzystali z fotoradarów ustawionych w 435 miejscach; urządzenia udokumentowały blisko 1 mln 369 tys. przypadków naruszenia przepisów ruchu drogowego.
- Najwięcej zarejestrował fotoradar w miejscowości Koziegłowy (woj. śląskie) – 24,7 tys. naruszeń - podała.
- Natomiast w ramach tak zwanych kontroli mobilnych, które są prowadzone w miejscach szczególnie niebezpiecznych oraz tam, gdzie nie ma możliwości posadowienia urządzeń stacjonarnych, zarejestrowano 33 tysiące naruszeń. CANARD GITD prowadzi też kontrole mobilne z wykorzystaniem 29 pojazdów wyposażonych w przenośne urządzenia - wskazała naczelnik.
GITD korzysta również z odcinkowych pomiarów prędkości, które są prowadzone w 30 lokalizacjach. W sumie w ubiegłym roku roku odcinkowe pomiary prędkości zarejestrowały 171,2 tys. naruszeń; najwięcej w Lubinie (woj. dolnośląskie) – 24,1 tys.
- Urządzenia, które monitorują stosowanie się kierowców do wskazań sygnalizacji świetlnej, zarejestrowały 33 tys. naruszeń - dodała Monika Niżniak.
Autor: //dap / Źródło: PAP