Chodzi o projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku". Założenia projektu opublikowano w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Jak wskazano, potrzeba przyjęcia nowego programu drogowego wynika m.in. "z konieczności opracowania dokumentu rządowego zapewniającego spełnienie przez Polskę warunkowości podstawowej dla okresu programowania unijnego 2021-2027 w zakresie Celu Polityki 3 (transport) w odniesieniu do infrastruktury dróg krajowych".
Jak wyjaśniono, warunkowość podstawowa ma zapewnić skuteczną realizację celów polityki, realizowanych zgodnie z obowiązującą podstawą prawną oraz przyczynić się do efektywnego wykorzystania funduszy UE.
Za opracowanie przepisów jest odpowiedzialne Ministerstwo Infrastruktury. Planowany termin przyjęcia projektu to czwarty kwartał tego roku.
OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO >>>
Inwestycje drogowe do 2030 roku
Jak czytamy na rządowych stronach, w ramach "Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku" przewiduje się m.in. budowę brakujących elementów drogowej sieci TEN-T, w tym dobudowę dodatkowych pasów ruchu oraz jezdni na istniejących drogach klasy A lub S. Ponadto w programie ma się znaleźć budowa połączeń uzupełniających względem drogowej sieci TEN-T.
Transeuropejska Sieć Transportowa – TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych. Celem sieci jest koncentracja działań unijnych, w szczególności na odcinkach transgranicznych, brakujących ogniwach, połączeniach multimodalnych i najważniejszych wąskich gardłach, zapewniających dostępność i łączność wszystkich regionów Unii.
Ponadto w ramach programu przewiduje się budowę obwodnic w ciągach dróg krajowych oraz przebudowę wybranych odcinków dróg krajowych.
"Dzięki wdrożeniu Programu powstaną nowe odcinki autostrad i dróg ekspresowych o długości ok. 2000 km i dokończona będzie budowa 28 obwodnic z perspektywy UE 2014-2020" – czytamy. Jak dodano, przewiduje się również skrócenie średniego czasu przejazdu, między miastami o liczbie ludności przekraczającej 100 tysięcy mieszkańców, co najmniej o 15 procent (rok bazowy 2019)".
Według autorów projektu wydatki Krajowego Funduszu Drogowego na zadania inwestycyjne wyniosą ok. 257,7 mld zł.
Autorka/Autor: mb
Źródło: TVN24 Biznes