Sampling to pojęcie używane przede wszystkim w odniesieniu do działań marketingowych. W praktyce polega na bezpłatnym przekazaniu próbek i materiałów reklamowych. W związku z przekazywaniem nieodpłatnych próbek towarów mogą pojawić się wątpliwości, dotyczące opodatkowania podatkiem VAT takich towarów.
● Sampling, czyli dosłownie „próbowanie”, to pojęcie wieloznaczne, które stosowane jest w odniesieniu do różnych dziedzin. ● Sampling rozumiany jest jako narzędzie marketingu TTL, a w praktyce polega na bezpłatnym przekazaniu próbek i materiałów reklamowych. ● Sampling w kontekście reklamy to emisja charakterystycznego fragmentu utworu lub obrazu.
Sampling – co to jest?
Sampling, z angielskiego „próbowanie”, to pojęcie wieloznaczne. Najbardziej znane jest definiowanie samplingu jako narzędzia marketingu TTL, czyli Through The Line, który łączy w sobie cechy ATL tj. Above The Line i BTL tj. Below The Line. W takim znaczeniu sampling to zespół działań, które umożliwiają potencjalnemu nabywcy zebrać informacje o produkcie. Jednocześnie pozwala on na budowanie wśród klientów świadomości marki.
Sampling produktów, czyli bezpłatne przekazanie ich próbek i materiałów reklamowych, uznaje się za jedną z najskuteczniejszych metod dotarcia do klienta, który zyskuje możliwość wypróbowania produktu bez potrzeby jego kupowania. Odwrócenie modelu „buy and get” realizowane jest w praktyce przez:
– wręczanie próbek produktu w terenie przez przygotowanych do tego pracowników, na ogół hostessy, – dołączanie próbek produktów do gazet, czy czasopism, – dodawanie próbek nowego produktu do innego produktu, który jest znany i rozpoznawalny na rynku.
Kiedy stosowany jest sampling produktów? Wskazuje się, że sampling jest szczególnie polecany, gdy:
– produkt wprowadzany jest na rynek, – zmieniane są parametry istniejącego produktu, – mimo wysokiej świadomości marki i znajomości produktu, sprzedaż maleje, – nastąpił wzrost działań konkurencji, – utrwalony ma zostać określony wizerunek marki.
Sampling produktu a VAT
W związku z przekazywaniem nieodpłatnych próbek towarów mogą pojawić się wątpliwości, dotyczące opodatkowania podatkiem VAT takich towarów. Należy wskazać, że zgodnie z Ustawą z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów. Jednak art. 7 ust. 2 Ustawy wskazuje, że przez dostawę tę rozumie się również nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów, przy czym nie ma to zastosowania do prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.
Sampling – reklama
O samplingu mówi się także w kontekście reklamy dźwiękowej i audiowizualnej. To emisja charakterystycznego fragmentu utworu oraz obrazu związanego z reklamą, który jest emitowany w ramach plenerowych działań promocyjnych.
Akty prawne: Ustawa z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług Dz. U. 2004 nr 54 poz. 535; Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych Dz. U. 1994 nr 24 poz. 83.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: shutterstock.com