Odtworzony historyczny zegar, granitowe schody i zupełnie nowa elewacja. Dworzec kolejowy Wrocław Brochów odzyskał dawny blask.
- Zakończyliśmy już prace budowlane, teraz trwają odbiory techniczne. Jak tylko dostaniemy pozwolenie na użytkowanie obiektu, otworzymy budynek dworca dla podróżnych - obiecuje Bartłomiej Sarna, rzecznik PKP S.A. we Wrocławiu. - Cała inwestycja dotyczyła poprawy wizerunku obiektu - dodaje W holu, który będzie pełnił jednocześnie funkcję poczekalni, podróżni będą mogli przysiąść na odrestaurowanych drewnianych ławkach. W budynku wybudowano nowe toalety, także dla osób niepełnosprawnych.
Biletu na dworcu nie kupisz
Początkowo PKP zamierzało na dworcu Wrocław Brochów otworzyć kasy biletowe. Do tego jednak potrzeba zgody przewoźnika, a takiej na ten moment nie ma. - Pytaliśmy przewodników o zainteresowanie kasami biletowymi – tłumaczy Sarna. - Na razie takiego zapotrzebowania nie ma. Nie możemy zmusić przewoźnika do otwarcia kas biletowych – dodaje. Dlatego kas na dworcu jednak nie będzie.
Wyremontowali tylko jeden peron
Remontu doczekała się wiata jednego z dwóch peronów - tego znajdującego się obok odrestaurowanego budynku. - Modernizacja dotyczyła budynku dworca, a jeśli chodzi o perony i tory, to należą one do innej spółki - wyjaśnia rzecznik PKP. Za perony i tory odpowiada spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Aby wyremontować perony, musiałaby wyłożyć własne środki. - My nie możemy przeprowadzać remontu miejsc, które do nas nie należą. Próbowaliśmy porozumieć się z PLK, efektem jest modernizacja wiaty nad drugim peronem – dodaje Sarna.
Pasażerowie będą zatem podróżować ze starego peronu na nowym dworcu.
Remont na zewnątrz
- Dworzec Wrocław Brochów odzyskał blask również na zewnątrz - zapewnia rzecznik. - Odrestaurowaliśmy elewację budynku, odtworzony został też historyczny zegar z rzymskimi cyframi i stylizowanymi wskazówkami. Teraz podróżni na pewno nie spóźnią się na pociągi - dodaje. Ciekawym rozwiązaniem jest także oświetlenie zmierzchowe. - Oświetlenie to zapala się kiedy robi się ciemno – wyjaśnia Sarna. – To jedne z najnowocześniejszych rozwiązań - dodaje.
Renowacji poddane zostały także balustrady, część zabytkowych krat okiennych, a także granitowe schody wejściowe.
SOK i biura
W budynku głównym swój posterunek ma Straż Ochrony Kolei. Pozostałe powierzchnie, choć nie ma ich dużo, PKP chce wynająć.
- Już szukamy najemców na powierzchnie biurowe. Mieliśmy już kilka zapytań, także jesteśmy dobrej myśli – uspokaja Sarna. - Pracujemy też nad komercjalizacją obiektu.
Ósmy po remoncie
- Dworzec Wrocław Brochów to ósmy wrocławski dworzec, który w ostatnich latach zmodernizowaliśmy - wylicza rzecznik. - Wcześniej PKP wyremontowało dworce Żerniki, Psie Pole, Kuźniki, Pracze, Leśnica i Mikołajów, a także Dworzec Główny - dodaje.
Modernizacja trwa od grudnia 2011 roku i kosztowała już blisko 2 miliony złotych. Dworzec powstał w 1896 roku na potrzeby dużego osiedla kolejowego na wrocławskim Brochowie. W 1984 roku obiekt został wpisany do rejestru zabytków.
Autor: Małgorzata Wójcik/balu / Źródło: TVN 24 Wrocław
Źródło zdjęcia głównego: PKP S.A. we Wrocławiu