Na odcinku autostrady A4 niedaleko węzła Krzyżowa, uszkodzeniu uległo kilka betonowych płyt. Wielka dziura już została załatana przez drogowców, ale do czasu wymiany kilku elementów jezdni, ruch w kierunku Zgorzelca odbywać się będzie z ograniczeniem prędkości do 40 kilometrów na godzinę.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad, na odcinku A4 pomiędzy węzłem Krzyżowa a LSSE Obszar Krzywa "stwierdzone zostało samoistne zdylatowanie płyt betonowych, co doprowadziło do odspojenia płyt nawierzchni". Mówiąc prostszym językiem, płyty wypiętrzyły się względem siebie i popękały, stwarzając zagrożenie dla kierowców.
Ograniczenie prędkości
Po przyjęciu zgłoszenia na miejsce udali się przedstawiciele GDDKiA, którzy ocenili, że doraźnie można dziurę zakleić, ale awaria wymaga większego remontu. Dzień później drogowcy naprawili uszkodzoną jezdnię przy użyciu technologii betonu szybkosprawnego. Oba pasy w kierunku zachodnim zostały udrożnione.
- Wprowadzono czasowe ograniczenie prędkości przejazdu do 40 kilometrów na godzinę. Będzie to trwało do czasu naprawy, czyli wymiany uszkodzonych płyt nawierzchni betonowej. Do wymiany jest kilka płyt. Chcielibyśmy zrobić to jak najszybciej, ale nie potrafię wskazać dokładnej daty - przyznaje Magdalena Szumiata, rzeczniczka wrocławskiego oddziału GDDKiA.
Szumiata dodaje, że uszkodzenie powstało na odcinku, który modernizowany był w latach 1994-1996. Jest to pierwsza tego typu szkoda na tym odcinku.
Remont czy budowa?
Generalna Dyrekcja już od 2019 roku analizuje możliwości rozbudowy bądź budowy A4 na odcinku Wrocław-Krzyżowa. Miejscami nawierzchnia aż prosi się o pilny remont, co zresztą uwidoczniła sytuacja z wypiętrzeniem płyt i wielką dziurą w drodze.
Rozważanych jest kilka wariantów przebiegu autostrady. Różne kombinacje zakładają albo rozbudowę A4 w istniejącym przebiegu, w układzie trzy pasy ruchu plus pas awaryjny, albo - po wcześniejszej przebudowie węzłów - wybudowanie zupełnie nowej nitki i przełożenie ruchu na nią. Decyzja jeszcze nie zapadła. Przed Zespołem Opiniowania Projektów Inwestycyjnych kolejne analizy.
Źródło: TVN24 Wrocław
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA