Nie straszne jej kry lodowe i mrozy. W Stoczni Remontowej Shipbuilding właśnie zwodowano nowoczesną jednostkę, która będzie pływała w arktyczne rejsy. To jeden z pięciu statków zamówionych przez grenlandzką firmę Royal Artic Line.
Kontrakt z armatorem obejmuje budowę pięciu statków o różnej pojemności transportowej, z czego trzy to prototypy. Głównym zadaniem jednostek ma być usprawnienie infrastruktury morskiej wzdłuż wybrzeży Grenlandii i Danii.
Zwodowana jednostka, która jest czwartą z podpisanego kontraktu, ma być przekazana armatorowi jesienią 2015 roku. W stoczni jednocześnie budowane są wszystkie zakontraktowane jednostki. Jeszcze w tym miesiącu ma być zwodowany ostatni, piąty zamówiony statek. Największy z tych zamówionych statków może przewozić 600 kontenerów, dwa średnie bliźniacze po 108 i dwie najmniejsze jednostki – po 30 kontenerów.
Spełniają specjalne wymagania
Jednostki będą miały wzmocnioną konstrukcję kadłuba, która umożliwi pracę w ekstremalnie trudnych warunkach żeglugi arktycznej, w rejonach pokrytych grubą krą lodową przy temperaturach sięgających do minus 35 stopni Celsjusza.
- Statki będą mogły operować w lodach o grubości nawet jednego metra bez jednostek pomocniczych - powiedział Andrzej Wojtkiewicz prezes zarządu Remontowa Shipbuilding.
Statek o długości 74,2 m i szerokości 15,2 m jednorazowo będzie mógł przewozić 108 kontenerów. Prace załadunkowe mają usprawnić dwa dźwigi umieszczone na pokładzie, które umożliwią ładowanie kontenerów na jednostkę bez konieczności użycia sprzętu portowego. Statek budowany jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL (Det Norske Veritas), według projektu należącego do Remontowa Holding biura konstrukcyjnego Remontowa Marine Design and Consulting.
Nie pierwszy raz współpracują
Realizowany obecnie przez Remontowa Shipbuilding kontrakt dla Royal Artic Line A/S nie jest pierwszym dla tej firmy. W 2005 roku Grupa Remontowa przekazała armatorowi kontenerowiec „Mary Arctica”. Statek został wyróżniony przez brytyjskie stowarzyszenie Royal Naval Architects prestiżowym tytułem „Significant Ship of 2004”, a Matką Chrzestną została duńska księżniczka Małgorzata.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: aa / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Stocznia Remontowa