Pomorska Kolej Metropolitalna łącząca aglomerację trójmiejską z Kaszubami, tunel pod Martwą Wisłą i rozbudowa terminalu pasażerskiego na lotnisku - to najważniejsze inwestycje, które zakończą się na Pomorzu w 2015 roku.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w 2015 roku zakończą się jedne z najważniejszych inwestycji, które zdaniem samorządowców, mają poprawić komfort mieszkańców Gdańska i Trójmiasta.
"Największa inwestycja w historii"
Budowa ok. 20 km Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) to największa inwestycja infrastrukturalna w historii samorządu województwa pomorskiego. Pociągi połączą Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna, umożliwiając po raz pierwszy od 70 lat bezpośredni dojazd koleją z Gdańska na Kaszuby.
PKM będzie miała też trzy dodatkowe przystanki: Gdańsk Osowa oraz Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.
Rzecznik prasowy spółki PKM (inwestor przedsięwzięcia z ramienia samorządu województwa) Tomasz Konopacki poinformował, że roboty budowlane mają się zakończyć 30 kwietnia 2015 r. a oficjalne uruchomienie PKM dla pasażerów planowane jest na 1 września.
„Epokowa inwestycja”
Od maja do sierpnia mają się odbywać procedury odbiorcze, uzyskiwanie certyfikatów i pozwoleń na użytkowanie linii.
Inwestycja jest zrealizowana w 86 procentach; 16 obiektów inżynieryjnych (spośród 41 na trasie) otrzymało już oficjalną zgodę na użytkowanie, budowa nowych dróg dojazdowych do kolei wykonana jest w ok. 90 proc. Gotowe są już konstrukcje wszystkich ośmiu przystanków PKM w Gdańsku.
Wicemarszałek województwa,Ryszard Świlski nie ma wątpliwości, że oddanie do użytku PKM to „z perspektywy całego województwa będzie epokowa inwestycja dająca nową jakość w transporcie publicznym na Pomorzu”. Uważa, że jest to inwestycja, która wpłynie na rozwój całego województwa.
Świlski ocenia, że PKM ma przede wszystkim uzupełniać oferty przewozowe Szybkiej Kolei Miejskiej i Przewozów Regionalnych oraz „otworzyć nowy dla rozwoju gospodarczego region województwa czyli cały obszar kaszubski, łącznie z Kościerzyną i Kartuzami”.
PKM ułatwi podróżowanie
Oddanie do użytku PKM może w istotny sposób przyczynić się do wzrostu mobilności mieszkańców Kaszub, co niektórym pozwoli na pracę np. w trójmiejskiej aglomeracji. Wicemarszałek zapewnił, że samorząd „stara się aby od 1 września 2015 oferta przewozowa PKM wpięła się bardzo dobrze w cały system nowego, wrześniowego rozkładu jazdy”.
Przystanek PKM Port Lotniczy będzie połączony z rozbudowywanym obecnie terminalem pasażerskim T2 gdańskiego lotniska. Zakłada się, że nowy terminal do obsługi przylotów (obecnie ta operacja odbywa się w starym terminalu) zostanie oddany do użytku w sierpniu 2015 roku. Dzięki tej inwestycji, oddany do użytku wiosną 2012 roku nowy terminal T2 zostanie powiększony o około 30 procent.
Mgła już nie taka straszna?
W połowie roku w porcie mają się zakończyć natomiast prace związane z przystosowaniem lotniska do otrzymania kategorii drugiej (CAT II). Ma to usprawnić jego funkcjonowanie w przypadku trudnych warunków pogodowych, głównie mgły. Szacuje, że w 2014 roku gdańskie lotnisko mogło obsłużyć rekordowe ok. 3 mln 280 tys. pasażerów, co będzie oznaczać 15-proc. wzrost w stosunku do poprzedniego roku.
Na lotnisko tunelem pod Martwą Wisłą
W tym roku także połączenie drogowe gdańskiego portu lotniczego znacząco się poprawi. Dokończona zostanie budowa tunelu pod Martwą Wisłą, czyli ostatniego odcinka jednej z najważniejszych arterii w mieście, Trasy Słowackiego. Trasa łączy port lotniczy z portem morskim oraz z obwodnicami Gdańska i autostradą A1.
Zakłada się, że pierwsze pojazdy skorzystają z tunelu w połowie 2015 roku. Dzięki podwodnej przeprawie skróci się dojazd do portu morskiego w Gdańsku a transport zwłaszcza ciężarowych pojazdów będzie omijał centrum miasta. Specjaliści oceniają, że oddanie tunelu do użytku spowoduje rewolucję w organizacji ruchu w Gdańsku.
W każdej z nitek tunelu powstanie jezdnia z dwoma pasami ruchu i poboczem; jezdnia będzie położona na specjalnie zamontowanym stelażu na wysokości 3,8 metra.
Tunel trzeba jeszcze dokończyć
W 2014 roku zakończyło się drążenie pod wodą dwóch równoległych dróg o długości 1072 m każda, rozpoczęto prace przy konstrukcji jezdni oraz drążenie siedmiu przejść poprzecznych, ewakuacyjnych pomiędzy tunelami.
Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne (realizującej inwestycję) podała, że w 2015 r. ma być dokończone drążenie przejść poprzecznych i prac przy konstrukcji jezdni wewnątrz obu rur tunelu. Mają powstać też budynki Centrum Zarządzania oraz budynki techniczne po obu stronach przeprawy. Tunel ma być wyposażony w instalacje, m.in.: wentylacji, organizacji ruchu (sygnalizacja, stacja pogodowa, liczniki ruchu), punktów SOS oraz system video monitoringu: TVCC, AID (Automatyczne Wykrywanie Wypadków) i system radiowy. W tunelu będą też instalacje do pomiarów m.in. przejrzystości powietrza, stężenia c.o. i wiatru.
W najgłębszym miejscu tunel znajduje się ok. 35 metrów pod lustrem wody Martwej Wisły.
Pierwszy spacer tunelem pod Martwą Wisłą:
Portal TVN24.pl od początku śledził prace Damroki
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: aa\kwoj / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PKM