Statek z wielkim wiertłem dotarł do portu w Świnoujściu

Do portu w Świnoujściu wpłynął statek Da Chang
Statek z wielkim wiertłem dotarł do portu w Świnoujściu
Źródło: iswinoujscie.pl

Statek Da Chang, który wypłynął z Chin, a na swoim pokładzie ma wiertło do drążenia tunelu pod Świną, dopłynął do portu w Świnoujściu. Tunel ma usprawnić połączenie komunikacyjne pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Zdjęcie statku otrzymaliśmy na Kontakt 24.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE >>>

Statek dobił do portu po godzinie 17, po ponad miesięcznym rejsie z Azji. Przewidywano, że do Świnoujścia dotrze w czwartek, ale przybył dzień wcześniej.

Na pokładzie wielkie wiertło

Statek ma na pokładzie 129 elementów do budowy wielkiego wiertła - Tunnel Borring Machine (TBM). Po złożeniu gigantyczna maszyna będzie miała około 100 metrów długości, zaś tarcza średnicę 13,46 metra. Sam statek Da Chang ma 180 metrów długości i szerokość 30 metrów.

Do portu w Świnoujściu wpłynął statek Da Chang
Do portu w Świnoujściu wpłynął statek Da Chang
Źródło: Olivier Britton / Kontakt 24

W czwartek rozpocznie się rozładowywanie statku. Elementy maszyny zostaną przetransportowane na plac budowy. Zostaną zmontowane w szybie startowym. Waga wielkiego wiertła po złożeniu wyniesie 2740 ton. Prace nad wierceniem tunelu mają się rozpocząć w marcu przyszłego roku.

Powstanie podwodny tunel

Celem budowy jest usprawnienie połączenia komunikacyjnego między wyspami Uznam i Wolin. Podwodny tunel będzie miał ponad 3000 metrów, z czego 1440 metry zostaną wydrążone przez TBM. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem rzeki Świny będzie miało około 38 metrów p.p.m.

Koniec prac nad budową jest planowany na wrzesień 2022 roku. Koszt tej inwestycji to ponad 912 milionów złotych, z czego 85 procent stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Czytaj także: