Zarząd Morskiego Portu Gdańsk wydzierżawił 28 hektarów gruntu spółce PERN "Przyjaźń" pod budowę terminalu naftowego w Gdańsku. Ma tam powstać około 20 zbiorników na ropę i produkty ropopochodne, o pojemności ok. 700 tys. metrów sześciennych. Dzierżawę podpisano na 30 lat.
W środę w Gdańsku przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) SA i PERN "Przyjaźń" SA podpisali umowę dotyczącą dzierżawy gruntu, na którym zostanie wybudowany terminal naftowy.
Wstępne porozumienie w tej sprawie zawarto w listopadzie ub. roku. Budowa ma się rozpocząć jeszcze w tym roku. W celu zwiększenia konkurencyjności inwestycji PERN w Gdańsku, umowa przewiduje m.in. możliwość objęcia terminalu naftowego prawami Wolnego Obszaru Celnego.
Dzierżawa na 30 lat
Oprócz zbiorników na ropę i produkty ropopochodne, ma tam powstać również infrastruktura techniczna, tory, bocznica kolejowa, rurociągi i budynki. Terminal ma być wyposażony w urządzenia do obsługi wielu gatunków ropy naftowej, oleju napędowego, benzyny, również lotniczej, i produktów chemicznych.
- Grunt został wydzierżawiony na 30 lat, czyli na najdłuższy możliwy okres – tłumaczy prezes PERN "Przyjaźń" Marcin Moskalewicz. - PERN zakładał biznesplan na 30 lat. Po tym okresie nie będzie problemu z przedłużeniem tej dzierżawy - dodaje. W jego ocenie "biznesplan jest mocno rentowny".
Zarabiać na usługach
- PERN jest firmą usługową i będzie zarabiał na usługach przeładunku, przechowywania i przesyłu surowców. Terminal będzie działał na rzecz szeroko pojętego handlu ropą i produktami i na tym będzie chciał zarabiać – tłumaczy Moskalewicz. - Planuje się, iż terminal będzie oferował tzw. blendowanie, czyli uszlachetnianie paliw oraz dodawanie biokomponentów – dodaje.
Wiceprezes ZMPG SA ds. infrastruktury Jerzy Melaniuk powiedział dziennikarzom, że projekt terminalu powstał w 1976 roku. Inwestycja powstanie między Portem Północnym a terminalem gazowym. – Nie ukrywam, że port liczy na olbrzymie dochody wynikające z działalności terminalu – tłumaczy Melaniuk. Jak dodaje, szacuje, że dzięki inwestycji obrót statków w Naftoporcie wzrośnie dwukrotnie, do ok. 270 rocznie.
- Każdy wpływający do portu statek to są dochody nie tylko dla portu, ale dla wielu spółek funkcjonujących wokół portu (...) oraz opłaty za dzierżawę. Poziom stawek dzierżawnych wynosi ok. 4 euro za 1 metr kwadratowy rocznie – tłumaczy. - Port jest odpowiedzialny za budowę infrastruktury drogowej i kolejowej w rejonie terminalu oraz doprowadzenie mediów – zaznacza.
Melaniuk przyznaje, że dla portu w Gdańsku terminal naftowy będzie "drugim koniem pociągowym; pierwszym był terminal kontenerowy DCT".
Podpisana umowa
W poniedziałek w Gdańsku podpisana została umowa pomiędzy PERN "Przyjaźń" SA a generalnym wykonawcą, liderem konsorcjum, czyli IDS - Bud SA na realizację I etapu budowy terminalu naftowego o wartości 415 mln zł. I etap inwestycji ma się zakończyć w 2015 roku. Budowa całego terminalu ma kosztować ponad 820 mln zł. Moskalewicz uważa, że "w 2018 r. cały terminal będzie funkcjonował pełną parą i będzie przynosił stosowne dochody dla państwa i dla regionu".
PERN "Przyjaźń" jest spółką, w której 100 procent udziałów należy do Skarbu Państwa. Zajmuje się głównie transportem ropy naftowej do rafinerii w Polsce oraz wschodnich Niemiec poprzez rurociąg "Przyjaźń", biegnący z Adamowa do Płocka i dalej do Schwedt, oraz Rurociąg Pomorski, łączący Płock z Gdańskiem. Rewersyjny Rurociąg Pomorski, w połączeniu z terminalem naftowym w Gdańsku, umożliwia import surowca z morza oraz tranzyt ropy naftowej przez Polskę. PERN świadczy również usługi magazynowania ropy naftowej w trzech bazach - w Adamowie, Płocku oraz Gdańsku, o łącznej pojemności blisko 3 mln m sześc.
"Największy polski port"
W ZMPG SA Skarb Państwa ma 85,71 proc. udziałów. W komunikacie gdański port poinformował, że jest największym polskim portem morskim i należy do największych portów w obsłudze obrotu kontenerowego na południowym Bałtyku. Ma 85 proc. udziału w morskich przeładunkach ropy naftowej i jej produktów. Głębokowodne terminale portu w Gdańsku, niezamarzające i dostępne dla wszystkich statków przez cały rok mogą przyjmować największe jednostki oceaniczne.
Autor: aja/par / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: www.portgdansk.pl | KacperKowalski.pl