Ma 400 metrów długości, na pokład może zabrać 18 tys. kontenerów - Maersk Mc-Kinney Moller - największy kontenerowiec świata zacumuje w środę w Gdańsku.
Kontenerowiec, klasy Triple-E, wypłynął w swój pierwszy rejs liniowy 15 lipca z koreańskiego portu Busan. Gdańsk jest jedynym portem po tej stronie Cieśnin Duńskich, który obsługuje tak duże jednostki. Statek przybije do terminalu kontenerowego DCT.
109 kilometrów ładunku
Maersk Mc-Kinney Moller ma 400 metrów długości, 59 metrów szerokości i 73 metry wysokości. Na swój pokład może zabrać 18 tysięcy TEU. TEU (twenty-feet equivalent unit) to standardowa miara w jakiej podaje się pojemność statku i oznacza 20-stopowy kontener.
Gdyby wszystkie 18 tys. kontenerów, które gigant może zabrać na pokład ułożyć pionowo jeden na drugim to powstała by wieża wysokości ponad 109 kilometrów. Dla porównania Felix Baumgartner swój słynny skok ze stratosfery wykonał z wysokości niespełna 39 kilometrów.
Ogromna Emma już nie największa
Triple-E po wejściu do gdańskiego portu zdetronizuje inny należący do tego samego armatora kontenerowiec. Dotychczas największym statkiem jaki zawitał do Gdańska był Emma Maersk, który pojawił się w DCT Gdańsk dwa lata temu.
Emma Maersk ma 397,7 metra długości, 56,4 m szerokości, a na swój pokład może zabrać blisko 15 tys. TEU.
Zaskakuje nie tylko rozmiarem
Przedstawiciele armatora gigantycznego kontenerowca twierdzą, że kontenerowiec jest wyjątkowy nie tylko pod względem wielkości, ale też pod względem wydajności, efektywności kosztowej i energetycznej. Firma planuje stopniowe wycofywanie starych statków i zastępowanie ich nowocześniejszymi jednostkami.
Chrzest jednostki odbył się w czerwcu; nadano jej imię Maersk Mc-Kinney Moller, na cześć zmarłego w 2012 roku syna założyciela firmy Arnolda Maersk Mc-Kinney Mollera.
Po wypłynięciu z Busan, kontenerowiec zawinął m.in. do Kwangyang, chińskich portów Szanghaj, Ningbo i Yantian oraz malezyjskiego Tanjung Pelepas. W Europie są to porty w Rotterdamie, Bremerhaven, Arhus i Goteborgu. W drodze powrotnej statek odwiedzi jeszcze Tanger, Singapur i Hongkong.
Tak powstawał gigant:
Trzy dni w Gdańsku
W Gdańsku na plaży na Stogach utworzony zostanie punkt widokowy wyposażony w lunety, z którego będzie można obserwować wpłynięcie statku do terminalu DCT.
Zobacz na mapie Targeo.pl:
Armator jednostki zapowiedział otwarcie w piątek Miasteczka Maersk na Targu Rybnym, w którym będzie się można dowiedzieć np., jak statek został zbudowany i jakie nowości techniczne zostały zastosowane przy jego budowie. Statek pozostanie w Gdańsku do 24 sierpnia.
Łączą Azję z Polską
Największe statki obsługujące serwis oceaniczny AE10, czyli bezpośrednie połączenie z Dalekiego Wschodu do Polski i krajów bałtyckich, wpływają do terminalu DCT w Gdańsku od stycznia 2010 roku. Do tej pory wpływały jednostki o pojemności 12-15 tys. TEU, wprowadzone do eksploatacji w 2011 roku.
Maersk Line działa w Polsce od 20 lat; ma swoje biura w Warszawie, Gdyni i Krakowie, w których zatrudnionych jest 80 osób. Maersk Line jest jedynym klientem terminalu kontenerowego DCT w Gdańsku. W 2012 r. przeładowano tam prawie 897 tys. TEU, o ponad 30 proc. więcej niż w 2011 r. W 2013 r. terminal planuje przeładować ponad milion TEU.
Autor: md/iga / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: materiały prasowe