Największy i najnowocześniejszy na świecie kontenerowiec ruszył w dziewiczy rejs. 21 sierpnia zawinie do Gdańska, który będzie jedynym jego przystankiem nad Morzem Bałtyckim.
Statek Triple-E ma 400 metrów długości, 59 metrów szerokości i 73 metry wysokości. Gigantyczna jednostka została oficjalnie ochrzczona 14 czerwca w Korei Południowej. Kolos jest obsługiwany przez załogę złożoną z 22 osób, która w wyjątkowych sytuacjach może być powiększona do 34.
W swój pierwszy rejs na trasie Azja – Europa kontenerowiec wypłynął 15 lipca z koreańskiego Busan. Kontenerowiec zawinie także do chińskich portów Szanghaj, Ningbo i Yantian oraz malezyjskiego Tanjung Pelepas. 21 sierpnia pojawi się w Polsce. W Europie statek wpłynie m.in. do Hamburga, Rotterdamu, Geteborga i Bremerhaven. W drodze powrotnej odwiedzi jeszcze Tanger, Singapur i Hongkong.
Ochrzczony w Korei
Jednostka otrzymała nazwę Mærsk Mc-Kinney Møller, w hołdzie dla syna założyciela grupy A.P. Moller – Maersk. Na swój pokład może zabrać 18 tysięcy TEU (to pojemność standardowego kontenera). To pierwszy z dwudziestu zamówionych przez Maersk Line kontenerowców najnowszej generacji, które będą zastępowały starsze jednostki kursujące na szlaku Azja - Europa.
Do ich głównych atutów należą: większa wydajność, efektywność kosztowa i energetyczna oraz mniejszy negatywny wpływ na środowisko. Jak tłumaczy Thomas Bagge, prezes Maersk Polska i szef Maersk Line w Europie Środkowo-Wschodniej, Triple-E to największa inwestycja ostatnich lat.
Przeładują ponad milion kontenerów
Maersk Line działa w Polsce od 20 lat, ma swoje biura w Warszawie, Gdyni i Krakowie, zatrudnia 80 osób. Firma jest jedynym klientem terminala kontenerowego DCT w Gdańsku, który w 2012 r. przeładował prawie 897 tys. TEU - o ponad 30 proc. więcej niż w 2011 r. W 2013 r. terminal planuje przeładować ponad milion TEU.
Od stycznia 2010 roku do terminalu DCT w Gdańsku wpływają największe statki obsługujące bezpośrednie połączenie z Dalekiego Wschodu do Polski i krajów bałtyckich. Obecnie są to jednostki o pojemności 12-15 tys. TEU, wprowadzone do eksploatacji w 2011 roku.
Autor: ws/roody/zp / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: materiały prasowe