Po latach batalii znalazły się pieniądze na odbudowę zabytkowego mostu w Tczewie. Społecznemu Komitetowi Odbudowy Mostu nie podoba się jednak koncepcja wybrana przez samorządowców.
Władze powiatu tczewskiego, które zarządzają obiektem, ostatecznie wybrały koncepcję przebudowy Mostu Tczewskiego. Do wyboru było siedem wersji, a dyskusje trwały blisko dwa miesiące.
W wybranej wersji odbudowane mają zostać wieżyczki i bramy wjazdowe. Nowe przęsła będą miały inną gęstość kratownicy niż trzy najstarsze. Dodatkowo portal wjazdowy od strony Lisewa Malborskiego ma mieć nowoczesny wygląd.
Nowoczesne elementu mostu
Ta wersja nie podoba się lokalnym obrońcom historycznej wersji mostu. – Nawet nie wiemy do końca jak to ma wyglądać, bo samorząd nie udostępnił nam wizualizacji. To żadna demokracja, ktoś postanowił i klepnął, a mieszkańców nikt o zdanie nie pytał, tak nie może być – denerwuje się Łukasz Brządkowski ze SKOM. – Ten projekt nie nawiązuje do historii tego pięknego obiektu - dodaje.
Zdaniem członków Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu, przeprawa powinna jak najwierniej odzwierciedlać obiekt sprzed 150 lat. Według nich, powinny się na nim znaleźć nawet takie szczegóły, jak ślady po wysadzeniu mostu 1 września 1939 r.
Nie chcą starego
Władzom taki pomysł się nie podoba. – Nie budujemy na nowo po staremu. Owszem, wszystko nawiązuje do historycznego wyglądu mostu, ale jest zaprojektowane w sposób ultranowoczesny – tłumaczy Paweł Filar z Wydziału Inwestycji i Transportu Starostwa Powiatowego w Tczewie.
- Organizowaliśmy spotkania z największymi autorytetami w dziedzinie budownictwa zarówno z Polski, jak i z Niemczech, oni też mówią: oprócz historii pokażmy nowoczesność. Zresztą jeśli chodzi o ślady po wysadzeniu to konserwator zabytków nie wyraził zgody, aby odtworzyć elementy mostu, które już nie istnieją - dodaje.
Zbierają podpisy
SKOM nie zamierza się poddawać i, jak tłumaczy Brządkowski, już rozpoczęło zbieranie podpisów pod petycją ws. zmiany wybranego wariantu przebudowy mostu.
- Mamy już 4 tys. podpisów pod petycją. Zaskarżyliśmy decyzje urzędników również do Wojewody i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Koncepcja samorządowców kosztuje ok. 133 mln, a nasza ok. 138 mln. Za 5 mln więcej byłaby tu atrakcja na skale światową - dodaje. Jak tłumaczy Filar, starostwo jest gotowe na kompromisy i wprowadzenie poprawek zaproponowanych przez SKOM, jeżeli te zaakceptuje konserwator zabytków. - Według planów pozwolenie na budowę powinniśmy dostać w lutym 2014, a w sierpniu spodziewamy się odbioru gotowej, poprawionej i zweryfikowanej dokumentacji – dodaje.
Perełka architektury
Tczewski most łączy dwa powiaty - malborski i tczewski. Jest to wyjątkowy zabytek ze względu na zastosowane w nim nowatorskie, jak na XIX wiek, połączenia przęseł. Uznano go za perełkę inżynierii lądowej przez wielu porównywaną do Wieży Eiffla, czy Kanału Panamskiego. Jednak od lat nie jest remontowany, a od 2011 roku jest zamknięty dla ruchu samochodów rowerzystów i pieszych.
Autor: dg/aja/par / Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: materiały prasowe