Kilkanaście firm i konsorcjów może wziąć udział w drugim etapie przetargu na budowę S7. Chodzi o 40-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej z Koszwał do Elbląga (woj. pomorskie). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autrostrad spodziewa się, że prace zaczną się w drugim półroczu 2015 roku i potrwają około trzech lat.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła II etap przetargu na dwa odcinki drogi ekspresowej S7 między Koszwałami a Kazimierzowem koło Elbląga. Zaprosili do niego konsorcja, które przeszły pozytywnie etap weryfikacji.
- Mają potencjał i możliwości do realizacji nowej trasy – tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik GDDKiA.
Michalski podał, że do II etapu zostało zaproszonych kilkanaście firm i konsorcjów z kraju i zagranicy, które złożyły swoje oferty w październiku ub. roku w ramach I etapu przetargu. Poinformował, również że z przetargu, ze względu na niespełnienie wymagań postępowania, wykluczone zostało jedno konsorcjum i jedna firma.
Woleliby się nie dzielić S7
Ze względu na rozmiary inwestycja została podzielona na dwa odrębne zadania: od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego i od Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa k. Elbląga. Jej wartość jest szacowana na ok. 3,3 mld zł.
Większość uczestników przetargu chce realizować oba odcinki trasy. Tymczasem Michalski zaznacza, że firmy i konsorcja mogą złożyć ofertę tylko na jedno z dwóch zadań. W przetargu o wyborze wykonawcy w 90 proc. decydować ma cena, a po 5 proc. - czas realizacji (między 27 a 30 miesięcy) oraz długość gwarancji na wybrane elementy infrastruktury (od 5 do 10 lat). Termin złożenia ofert upływa 3 czerwca.
- Jeśli wszystko przebiegnie sprawnie, prace budowlane mogłyby się rozpocząć na przełomie sierpnia i września bieżącego roku – informuje GDDKiA. Budowa ma trwać ok. trzech lat.
Michalski wyjaśnił, że trasa ekspresowa S7 ma przebiegać w śladzie lub w pobliżu istniejącej drogi krajowej nr 7. Istniejące odcinki obecnej "siódemki", niewykorzystane bezpośrednio na potrzeby budowy drogi ekspresowej, zostaną dostosowane do potrzeb ruchu lokalnego.
Będą nowe węzły i mosty
Już wiadomo, że na trasie Koszwały - Nowy Dwór Gdański powstaną m.in. dwa nowe węzły drogowe "Cedry Małe" i "Dworek", drogi o znaczeniu lokalnym i wojewódzkim o łącznej długości prawie 25 km, ponad 18 km dróg dojazdowych, 18 obiektów mostowych, w tym dwa nowe mosty przez Wisłę w Kiezmarku. Obecny most w Kiezmarku będzie służył do obsługi ruchu lokalnego.
Z kolei na ponad 19-km odcinku S7 na trasie Nowy Dwór Gdański - Kazimierzowo zostaną wybudowane m.in. dwa węzły drogowe "Żuławy Wschód" i "Elbląg Zachód", ponad 12 km dróg o znaczeniu lokalnym i krajowym, drogi dojazdowe (17,5 km) oraz 14 obiektów mostowych. Rzecznik podał, że piąty węzeł na trasie, już istniejący w Nowym Dworze Gdańskim będzie zachowany jako część nowej drogi.
Obecna droga krajowa nr 7 jest jednym z ważniejszych elementów infrastruktury drogowej zarówno w Polsce jak i w sieci dróg o znaczeniu międzynarodowym (E77). Projektowany odcinek drogi S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym IA Ryga - Kaliningrad - Elbląg - Gdańsk (Via Hanseatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare).
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: aa / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA