"Rak piersi nie ma barw". Kampania społeczna ma zachęcić do regularnych badań

RAK-SKLEJKA
Rak piersi to nie wyrok
Źródło: TVN24

Najważniejszym aspektem kampanii społecznej zainicjowanej przez lekarzy z Zachodniopomorskiego Centrum Onkologii jest zachęcenie kobiet do regularnego wykonywania profilaktycznych badań mammograficznych. Bohaterkami kampanii jest 12 szczecinianek, które wiedzą, co oznacza walka z nowotworem.

Kampania społeczna "Rak piersi nie ma barw" została zapoczątkowana przez chirurgów onkologicznych z Zachodniopomorskiego Centrum Onkologii. Jej głównym celem jest przypomnienie kobietom o konieczności wykonywania regularnych badań profilaktycznych.

Według statystyk profilaktyczne badania mammograficzne wykonuje 31 proc. kobiet. Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia, Szczecin znajduje się na ostatnim miejscu w województwie zachodniopomorskim pod względem liczby kobiet przebadanych w ramach profilaktycznej mammografii - tylko 27,5 proc. kobiet uprawnionych do badań zgłasza się na nie.

Doktor nauk medycznych Rafał Uciński, ordynator Oddziału Chirurgii Onkologicznej ZCO, zwrócił uwagę, że to właśnie regularne badania mammograficzne mogą uratować życie i wykryć nowotwór jeszcze na wczesnym etapie. - Dbanie o swoje zdrowie, samobadanie piersi i wykonywanie mammografii to działania, które mają ogromne znaczenie w życiu każdej kobiety - podkreślił.

W ramach kampanii stworzono plakaty, które zostały rozwieszone w mieście, stronę internetową oraz profile w mediach społecznościowych, na których publikowane są informacje na temat choroby, jej leczenia czy profilaktyki.

Jedna z bohaterek kampanii ze wsparciem zawodniczek klubu piłki siatkowej Chemik Police
Jedna z bohaterek kampanii ze wsparciem zawodniczek klubu piłki siatkowej Chemik Police
Źródło: ZCO

CZYTAJ TEŻ: Marzy, by dożyć 18. urodzin córki. Dzieci postanowiły ją ratować i założyły zbiórkę

Bohaterkami kampanii jest 12 kobiet

Bohaterkami szczecińskiej kampanii jest 12 kobiet, które znajdują się na różnych etapach walki z rakiem piersi.

Pani Magda, jedna z bohaterek kampanii, powiedziała, że choroba zmieniła jej spojrzenie na życie. - Chciałabym, aby ludzie zrozumieli, że z każdej sytuacji można wynieść coś pozytywnego, wszystko jest kwestią zmiany perspektywy, przyjrzenia się temu, co nas spotyka, z dystansem i pokorą. Z całą pewnością należy się badać i być uważnym na to, co się dzieje z ciałem. To ono daje nam najcenniejsze informacje - dodała.

Kampanię wsparli szczecińscy sportowcy i kluby sportowe, w tym m.in. Klub Motorowy Szczecin, klub piłki siatkowej Chemik Police, zawodnik i trener Berserkers Team Poland Michał Materla czy piłkarki żeńskiej drużyny Pogoni Szczecin.

Norbert Szram, lekarz specjalista chirurgii onkologicznej, wyjaśnił, że w dzisiejszych czasach usłyszenie diagnozy raka piersi, nie oznacza końca życia. - Jako lekarze mamy do zaproponowania szeroką gamę sposobów leczenia, możemy pomóc w tym, by diagnoza i leczenie były tylko etapem życia, a nie jego końcem - powiedział. - To dlatego tak ważne jest, by regularnie się badać - dodał.

Każda bohaterka została sfotografowana z innym klubem sportowym lub sportowcem
Każda bohaterka została sfotografowana z innym klubem sportowym lub sportowcem
Źródło: Zachodniopomorskie Centrum Onkologii

ZOBACZ TAKŻE: Ekspert o "niesamowicie dużym" wzroście liczby zachorowań na raka w Polsce

Różowy październik

Od wielu lat na całym świecie październik jest uznawany za miesiąc świadomości raka piersi. W ostatnim stuleciu rak piersi stał się jednym z największych zagrożeń przedwczesnej umieralności kobiet w Polsce. Prawdopodobieństwo zachorowania na ten nowotwór wzrasta wraz z wiekiem, dlatego ważnym aspektem profilaktyki są regularne badania mammograficzne.

15 października przypada Europejski Dzień Walki z Rakiem Piersi, którego symbolem jest różowa wstążka.

TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Czytaj także: