W 2012 r. na świecie sprzedano 101,4 mld opakowań tzw. chińskich zupek - ogłosił zrzeszający producentów Światowy Związek Zupek Błyskawicznych. Tak jak w poprzednich latach, Polacy kupili 300 mln takich produktów.
"Statystyki wskazują, że zupki błyskawiczne to danie światowego formatu. Przewidujemy, że globalna sprzedaż zupek będzie wzrastała, szczególnie w krajach rozwijających się" - oświadczył Norio Sakurai, przedstawiciel organizacji mającej siedzibę w Osace.
Chiny liderem
Najwięcej zupek sprzedano w zeszłym roku w Chinach (44 mld), Indonezji (14 mld), Japonii (5,4 mld) i Wietnamie (5,1 mld)- wynika z danych ogłoszonych na stronie internetowej związku producentów. Jedenaste miejsce pod względem sprzedaży zajmuje Rosja (2,1 mld), 18. miejsce - Ukraina (560 mln).
Wielka Brytania znalazła się na 20. pozycji, jako pierwszy z krajów zachodnioeuropejskich (340 mln sprzedanych zupek), a zaraz za nią, na 21. miejscu - Polska. Z danych wynika, że od 2009 roku w Polsce sprzedawanych jest corocznie tyle samo, 300 mln zupek.
Danie dla astronautów
Zupkę błyskawiczną, potocznie w Polsce nazywaną zupką chińską, wynalazł w 1958 roku Momofuku Ando. Wzorował się on na japońskim rosole z makaronem (jap. ramen). Ando założył 10 lat wcześniej firmę Nissin Foods. Jest to obecnie największa i najbardziej znana japońska firma sprzedająca tego rodzaju produkty. Nissin Foods znana jest również z produkcji dań instant dla astronautów. W 1999 roku w Ikedzie (prefektura Osaki) otwarto muzeum poświęcone zupkom błyskawicznym.
Autor: rf//kdj/k / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock