Pięć punktów. Co zrobić, by nie wylądować na niewłaściwym lotnisku


Amerykańska Narodowa Rada ds. Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) wydała w środę instrukcję bezpieczeństwa, która ma pozwolić uniknąć w przyszłości "potencjalnie katastrofalnych błędów" popełnianych przez pilotów lądujących na niewłaściwych lotniskach.

Jest to odpowiedź NTSB na ostatnie przypadki, kiedy to samoloty w Stanach Zjednoczonych lądowały na niewłaściwych lotniskach, stwarzając poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego.

Do wykonania

Instrukcja zawiera pięć punktów, które pilot musi wykonać, aby uniknąć lądowania w niewłaściwym porcie lotniczym. Jak podaje Reuters, dotyczą one odpowiedniego przygotowania do lądowania, bezbłędnego monitoringu oraz weryfikacji pozycji przy użyciu wszystkich dostępnych środków. NTSB zaznacza też konieczność zwiększenia czujności w nocy, podczas zbliżania się do lotniska docelowego.

Dokument ma wpłynąć na zwiększenie bezpieczeństwa w trakcie samego lotu.

Zagubione samoloty

W styczniu 2014 roku samolot pasażerski linii Southwest Airlines wylądował na złym lotnisku. Maszyna ze 124 pasażerami na pokładzie, która wystartowała z Chicago, miała lądować w Branson (stan Missouri), ale z jakiegoś powodu wylądowała na oddalonym o 11 km, przeznaczonym dla mniejszych samolotów, lotnisku Taney County Airport, mającym o połowę krótszy pas, kończący się stromą skarpą.

W listopadzie 2013 roku transportowy Boeing 747 też wylądował na lotnisku dysponującym za krótkim pasem. Port lotniczy, który był jego celem, znajdował się 19 km od miejsca, do którego dotarł. Załogę stanowiło dwóch pilotów, a na pokładzie nie było pasażerów.

Autor: jl//kdj / Źródło: PAP, Reuters