Dinozaury jak ptaki, w piaskach pustyni

Dinozaur wygladajacy jak ptakScience/Portia Sloan

Pustynia Gobi od dawna jest mekką badaczy dinozaurów. Teraz odsłania tajemnicę ewolucji: odnaleziono właśnie skamieniałości tych zwierząt, ale łudząco podobne do kości ptaków. Naukowcy uznają je za brakujący element w ewolucyjnej układance.

Wysoki, z krótkimi, silnymi ramionami i dużymi szponami. I choć miał trzy metry wzrostu - wygląda zupełne jak ptak. Wciąż jednak miał wszystkie cechy dinozaurów: charakterystyczną budowę czaszki, mocno uzbrojony nadgarstek i ramiona. No i apetyt na mięso.

Przełomowe odkrycie

Jonah Choiniere, jeden z uczestników ekspedycji, w rozmowie z BBC podkreśla, że odkrycie to coś niebywałego. - Gdyby nie to znalezisko, nie wiedzielibyśmy nic o istnieniu takiego typu dinozaurów. O tym odkryciu możemy powiedzieć, że udało się zidentyfikować prapradziada wielkiej rodziny - stwierdza naukowiec.

Nowy gatunek otrzymał nazwę haplocheirus sollerste. Choiniere opisuje, że był zwierzę było "lekkiej budowy i bardzo szybko się poruszało".

Początkowo uznano je za prymitywnego, nielotnego ptaka. Z badań jednak wynika, że dinozaury-ptaki rozwijały się równocześnie z pozostałymi dinozaurami. Ewolucja ptasich przodków rozpoczęła się więc znacznie wcześniej niż sądzono.

mst/sk