W zakresie ograniczania prędkości, która jest uważana za przyczynę nawet 35% wypadków śmiertelnych, a także zwiększa prawdopodobieństwo uwikłania w wypadek drogowy, stosuje się różne rozwiązania inżynieryjne.
Do tych rozwiązań należą m.in.:
- budowa rond, w tym rond turbinowych;
- eliminowanie możliwości wyprzedzania w terenach zabudowanych;
- budowa azyli z odgięciem toru jazdy na wjazdach w obszary zabudowane;
- budowa sygnalizacji świetlnych.
Innymi rozwiązaniami inżynierskimi, które poprawiają Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego są:
- przebudowa skrzyżowań w taki sposób, aby były one lepiej dostrzegalne, widoczne, przejezdne, a także, aby zmniejszyć liczbę punktów kolizji poprzez: budowę mniejszej liczby wlotów, przesunięcie tych wlotów, przeprowadzenie różnych relacji na różnych poziomach, skanalizowanie ruchu, możliwie prostopadłe krzyżowanie się torów przejazdu samochodów oraz wprowadzanie sygnalizacji świetlnej;
- budowa kładek dla pieszych;
- wydzielanie na skrzyżowaniach odrębnych relacji dla skręcających w lewo;
- wyznaczanie pasów wielofunkcyjnych, które służą również do skrętu w lewo, stosowanych w miejscach, w których występuje duża liczba następujących po sobie zjazdów;
- przebudowa istniejących dróg do przekroju 2+1 pasowego, który pozwala na bezpieczne, bezkolizyjne wyprzedzanie;
- budowa azyli dla pieszych;
- wyznaczanie i budowa ścieżek rowerowych;
- budowa chodników;
- montaż barier ochronnych i ogrodzeń, które separują ruch pieszy od samochodowego.
Artykuł sponsorowany
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA