"Ostatnia rodzina" to pełnometrażowy debiut fabularny Jana P. Matuszyńskiego, twórcy głośnego i wielokrotnie nagradzanego dokumentu "Deep Love" (2013 r.).
Jest to historia Zdzisława Beksińskiego – jednego z najważniejszych malarzy i fotografików XX wieku oraz jego syna Tomasza – dziennikarza muzycznego i tłumacza filmowego. Ważną postacią w tej historii jest żona Zdzisława, Zofia (fenomenalna w tej roli Aleksandra Konieczna), która pełni rolę łącznika zarówno między ojcem a synem, jak i między mężem a światem zewnętrznym.
Akcja filmu rozpoczyna się w 1977 roku, w momencie gdy Tomek Beksiński wprowadza się do swojego mieszkania na tym samym osiedlu, na którym żyją jego rodzice. Ich kontakty pozostają bliskie, zwłaszcza że o sobie daje znać niepokojąca, wręcz destrukcyjna osobowość chłopaka. Punktem granicznym jest pierwsza nieudana próba samobójcza Tomka. Dla Zdzisława, skoncentrowanego do tej pory przede wszystkim na sztuce, i Zofii trudna walka o życie syna staje się największym wyzwaniem, jakiemu muszą stawić czoła. Pomimo skomplikowanej sytuacji i mroku, jaki rozciąga się nad rodziną Beksińskich, jest w ich codzienności miejsce na bliskość oraz specyficzne, mocno absurdalne poczucie humoru Nie jest to typowe dzieło biograficzne. Twórcy sięgnęli po sprzęt, którego używał Beksiński do filmowania swojej rzeczywistości, oraz włączyli do filmu niektóre fragmenty nagrań malarza. Jednak Matuszyńskiemu udało się coś więcej – z tragicznej historii ojca i syna uczynił zrozumiałą, uniwersalną opowieść o więzach rodzinnych, o fascynacjach i szaleństwie, o wzajemnym oddziaływaniu na pozostałych członków rodziny.
Nagrody: MFF w Locarno – Najlepszy aktor (Andrzej Seweryn), MFF w Chicago – Najlepsze zdjęcia, Najlepsza scenografia, FF w Gdyni – Złote Lwy, Najlepsza pierwszoplanowa rola kobieta (Aleksandra Konieczna), Najlepsza pierwszoplanowa rola męska (Andrzej Seweryn), Nagroda publiczności
Pokazy: Kino Ars - niedziela 30.04., godz. 15.15; piątek 05.05., godz. 18:15
Autor: tmw / Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Kino Świat | Hubert Komerski