W ponad 90-letniej historii targów, przez ich teren przejeżdżały najnowocześniejsze pojazdy szynowe. To już jednak historia - na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich trwa rozbiórka zabytkowych torów.
Likwidacja torów wraz z remontem nawierzchni jest jedną z kolejnych inwestycji Targów na najbliższy rok. Związane jest to z odcięciem bocznicy kolejowej od torów na Dworcu Głównym, do którego doszło podczas budowy nowej stacji Poznańskiego Szybkiego Tramwaju i remontu ul. Głogowskiej.
Tym samym tory stały się na terenie targów bezużyteczne.
Wiek nieznany
Historia bocznicy siega czasów przedwojennych, jednak dokładna data jej powstania nie jest znana pracownikom targów.
Zachowane fotografie z giełdy wełny w latach 30-tych oraz fotografie przed i po bombardowaniu z 1944 r. potwierdzają, że bocznica dochodziła do pawilonu nr 2 i 12.
Nie pójdą na złom
Bocznice były zbudowane z fragmentów szyn zdemontowanych w innych miejscach. Jednym z najstarszych elementów, jaki został znaleziony podczas demontażu była szyna z podpisem „KONIGSHUTTE o/s. 1899. B. ST.”, wyprodukowana w Królewskiej Hucie w Chorzowie, która była w tym czasie w rękach prusaków.
- Te pocięte kawałki chcemy zachować dla muzeum w Polsce, w tym dla muzeum spadkobiercy tej huty, a resztę sprzedać i przychody przekazać na Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy - mówi Andrzej Byrt, prezes MTP.
Lata świetności minęły
Kiedyś na bocznicy odbywały się przeglądy wszelkich lokomotyw budowanych w krajach obozu socjalistycznego, także z Zakładów Cegielskiego, z Chrzanowa. W latach świetności w eksponowane były wszelkiego rodzaju wagony. Jeszcze kilka lat temu pojawiłą się tu zabytkowa salonka Bieruta czy pociąg ratunkowy PKP.
- Teraz na teren targów, jak widać w ostatnich latach, eksponaty będą przywożone przyczepami niskopodwoziowymi - mówi Tomasz Mikszo z archiwum MTP. - W ostatnim czasie, podczas Tour Salon PKP i PKP Intercity prezentowały tu najnowocześniejsze wagony, które kilka miesięcy później woziły podróżnych po torach całej Polski. Stałym bywalcem Tour Salon była Parowozownia Wolsztyn, wtedy to, na teren targów wjeżdżała "Piękna Helena" z zestawem wagonów. Teraz już tego nie będzie - kończy.
Prace remontowe na terenie MTP rozpoczęły się 25 czerwca i mają potrwać do 26 sierpnia 2013r. Przez ten czas oprócz likwidacji torowiska zostanie wykonany remont nawierzchni placu na terenie targów. Trwa także wyburzanie pawilonu 8A, tzw. "pawilonu szwajcarskiego".
Autor: mw//fc/roody / Źródło: TVN24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: MTP | Tomasz Mikszo