Od 1 września tramwaje w Poznaniu pojadą nową trasą. Do użytku oddane zostanie torowisko do pętli przy ul. Unii Lubelskiej na Starołęce. Prace zakończono pięć miesięcy przed zakładanym terminem.
- Nowa linia tramwajowa zapewni mieszkańcom tego rejonu Poznania możliwość sprawnego dojazdu komunikacją miejską do centrum miasta. Liczymy, że dzięki temu osoby korzystające głównie z samochodu, częściej wybierać będą transport zbiorowy - mówił Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Nowa linia tramwajowa zapewni mieszkańcom osiedli przy ulicach Falistej i Unii Lubelskiej możliwość sprawnego dojazdu komunikacją miejską do centrum miasta.
- Dotąd mieszkańcy tych osiedli do najbliższego przystanku tramwajowego mieli około kilometr. Dzięki inwestycji pobliskie osiedla zostaną lepiej skomunikowane z resztą miasta, a z transportu zbiorowego będzie mogło korzystać więcej osób. Szczególnie zyskają na tym mieszkańcy południowego Poznania - Marlewa, Minikowa i Starołęki – powiedział wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski.
Nowa pętla pozwoli na większe zintegrowanie linii autobusowych i tramwajowych. Będzie tam obowiązywał tak zwany odwrócony kierunek ruchu, dzięki czemu będzie możliwe wygodne i sprawne wykonywanie przesiadki z tramwaju na autobus "drzwi w drzwi".
W pierwszej kolejności z trasy będzie korzystał tramwaj linii numer 5, a docelowo będzie tam kursować także tramwaj linii numer 11 oraz - po oddaniu do użytku układu drogowego - również autobus linii numer 174.
Budowa zajęła rok
Prace przy budowie rozpoczęły się w lipcu zeszłego roku. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum spółek Tormel i Terlan. Poznański magistrat podał, że wartość inwestycji to ok. 50 mln zł.
Tramwaj wzdłuż ul. Unii Lubelskiej pojedzie pięć miesięcy szybciej niż pierwotnie zakładano.
Nasadzą jeszcze drzewa
Z końcem sierpnia zakończy się również rozbudowa ul. Unii Lubelskiej na odcinku łączącym pętlę z rondem Żegrze i przebudowa układu drogowego w obrębie ul. Falistej i Obodrzyckiej.
- Przed końcem wakacji udało się nie tylko zakończyć prace nad nowym odcinkiem trasy tramwajowej, ale również nad układem drogowym w tej okolicy. Jesienią, w warunkach pogodowych bardziej sprzyjających przyjmowaniu się roślinności, zostaną jeszcze nasadzone nowe drzewa – podała prezes zarządu Poznańskich Inwestycji Miejskich Justyna Litka.
Nowa pętla jest wyposażona w budynek ekspedycji, przystanki tramwajowe i autobusowe oraz parking dla rowerów. Przygotowano również miejsce, w którym w przyszłości stanie stacja ładowania autobusów elektrycznych.
W rejonie pętli i przystanków ulokowano elementy małej architektury: wiaty przystankowe, tablice informacji pasażerskiej, wiaty i stojaki rowerowe na 100 pojazdów, ławki, kosze na śmieci itp. Wzdłuż torowiska, na odcinku od ronda Żegrze do nowej pętli, powstała nowa jezdnia, która została przedłużona do rejonów osiedla przy ul. Falistej. W ramach inwestycji przebudowano również fragment ul. Unii Lubelskiej od strony ul. Obodrzyckiej.
Źródło: PAP/TVN24
Źródło zdjęcia głównego: Poznańskie Inwestycje Miejskie