Przebudowa ulicy Święty Marcin, uspokojenie ruchu w jej okolicy oraz budowa trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka - to plany wielkich inwestycji w centrum Poznania, które ruszają już w tym roku. Chodzi o to, by śródmieście było bardziej przyjazne dla pieszych, rowerzystów i osób poruszających się komunikacją miejską.
Pierwszy etap prac ruszy jesienią tego roku. Przebudowana zostanie ulica Święty Marcin, na której od zeszłego roku obowiązuje eksperymentalna organizacja ruchu - ruch samochodowy ograniczono do jednego pasa w każdym kierunku, część miejsc parkingowych przeniesiono z chodnika na jezdnię, dzięki czemu piesi zyskali więcej przestrzeni, powstały tez pasy rowerowe i przejście dla pieszych na wysokości ulic Garncarskiej i Kantaka.
Teraz te tymczasowe zmiany zostaną wprowadzone na stałe. Ale nie tylko one - ulica się zazieleni, pojawią się ławeczki, elementy związane z wodą. Przebudowane zostanie torowisko, które zostanie przesunięte nieco na północ, tak, by tramwaje mogły skręcić w ul. Ratajczaka, gdzie w drugim etapie powstanie trasa tramwajowa. Powstanie też nowy przystanek tramwajowy przed skrzyżowaniem z ul. Ratajczaka.
Ponadto przebudowane zostaną ulice i torowiska na ulicach 27 Grudnia, Fredry, Mielżyńskiego, Towarowej i placu Wolności. Szacunkowy koszt realizacji tego etapu inwestycji to 100 mln zł.
- Chcemy, by wróciło życie na Święty Marcin i wokół niego. Naszym celem jest to, żeby ta część miasta, ponownie stałą się atrakcyjnym centrum, które zaprasza do spędzania wolnego czasu, daje możliwość prowadzenia działalności gospodarczej, aktywności kulturalnej czy społecznej - tłumaczył Mariusz Wiśniewski, wiceprezydent Poznania.
Rewolucja na Ratajczaka
Kolejny etap to zmiany na ul. Ratajczaka. Ulicę czeka prawdziwa rewolucja - zostanie na niej wybudowane torowisko. Koszt inwestycji to aż 130 mln zł, jednak połowę tej sumy pokryją pieniądze z Brukseli.
- Mamy jako Miasto Poznań oficjalne potwierdzenie uzyskania dotacji unijnej na budowę tramwaju w ul.Ratajczaka w wysokości 59 mln zł - informuje Mariusz Wiśniewski, wiceprezydent Poznania.
Tramwaj będzie budowany w latach 2020-22. - To nie tylko skrócenie czasu dojazdu do centrum komunikacją publiczną z południowych osiedli Poznania, ale także w przyszłości dodatkowa oś transportu tramwajowego idąca ulicami Młyńską, Solną do Pułaskiego i dalej w kierunku północnym - wyjaśnia Wiśniewski.
Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: Urząd Miasta Poznania