Poznańskie Franowo: tu przed Euro miał powstać wygodny węzeł przesiadkowy dla kibiców. Wykonawcy walczą z czasem, ale już wiadomo, że trasa tramwajowa nie zostanie oddana przed inauguracją Euro. Ma być dzień później, ale zapewni komunikację w okrojonej wersji.
Parking dla kibiców na Franowie i trasa tramwajowa z trzema liniami, które rozwiozą pasażerów do centrum, w okolice stadionu i na Ogrody. Takie były plany. Co z nich zostało?
Na dwa dni przed Euro 2012 tory są gotowe, ale brakuje jeszcze chociażby infrastruktury przystankowej. Prace trwają. Do uruchomienia trasy tramwajowej potrzeba też pozytywnej opinii straży pożarnej.
- Nie wydaliśmy na razie żadnej opinii dotyczącej trasy tramwajowej. Mamy na swoje czynności 14 dni, a kontrolę rozpoczęliśmy w poniedziałek. Musimy przeanalizować dokumentację, systemy bezpieczeństwa, ewakuacji i ostrzegawcze. Tego się nie da zrobić w dwa dni. Musimy mieć nie 100% ale nawet 200% pewność, że wszystko jest w porządku - mówi st. kpt. Michał Szymaniak, naczelnik wydziału kontrolno-rozpoznawczego Komendy Miejskiej Straży Pożarnej w Poznaniu.
Chcą ruszyć w sobotę
Kiedy straż zaakceptuje trasę, będzie mogła na nią wejść kontrola Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Kierownik projektu informuje, że zapowiedziana jest na piątek. Liczy, że opinie uda się zgromadzić do piątku, a ruch nową trasą puścić w sobotę, dzień po inauguracji Euro, ale dzień przed pierwszym meczem mistrzostw w Poznaniu.
- Na trasie znajduje się tunel - nowość w Polsce. To jest coś nowego także dla strażaków. Dlatego szczególną uwagę skupiają na bezpieczeństwie. Oczywiście, gonimy terminy, jednak nie może się to odbywać kosztem bezpieczeństwa pasażerów. Z tego co wiemy, PINB nie ma uwag do inwestycji, więc odbiór to powinna być formalność. Pozostaje nam zatem czekać na pozytywną opinię strażaków - mówi Gerard Masłowski, kierownik projektu "Budowa trasy tramwajowej os. Lecha – Franowo".
Szykują przystanki
- Nie chce mi się wierzyć, że przystanki będą gotowe w tym tygodniu. Może trasa będzie przejezdna, a tramwaje będą zatrzymywać się tylko na tych gotowych? - komentuje jeden z robotników.
- Nie ma takiej możliwości. Trasa będzie gotowa w całości albo w ogóle - odpowiada Masłowski.
Miały być trzy, będzie jedna
Jak informuje Zarząd Transportu Miejskiego, na początku skierowana zostanie tam jedynie "szesnastka".
- Ta linia połączy parking buforowy przy centrum handlowym ze strefą kibica - tłumaczy Rafał Kupś, dyrektor ZTM Poznań. - Pozostałe linie, które mają docierać do nowej pętli, pojawią się na nowej trasie pod koniec czerwca. Wtedy także wprowadzimy w życie zmiany w komunikacji autobusowej - dodaje.
Kibice nie będą mogli więc na razie liczyć na bezpośrednie połączenie Franowa ze stadionem miejskim, jakie miała zapewnić im "jedynka". Do nowej zajedni docelowo dojeżdżać ma także "osiemnastka".
- Kibice będą przyjeżdżać do Poznania nie tylko na same mecze, przyjadą z pewnym zapasem czasowym. Każdy chce być co najmniej kilka godzin wcześniej, dlatego zdecydowana większość zdecyduje się zwiedzić centrum i zobaczyć strefę kibica, zanim pojadą na stadion. Stąd kluczowe jest połączenie ze strefa kibica, którą zapewni "szesnastka" - przekonuje Kupś.
Autor: Filip Czekała/par//mz/k / Źródło: TVN24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: Piotr Czekała